J
18
27
VERSLAG GEMEENTEWERKEN.
5°. Kaaimuren en beschoeiingen.
6°. D u i n e n.
e. Spoor- en Tramwegen.
De duinen langs het strand en den Strandweg werden
voor een gedeelte opnieuw met helm beplant.
Tegenover den N.-W. toegangsweg, tusschen den Strand
weg en de Visschershaven, werd het strand over het geheel,
tegenover Seinpost plaatselijk en tegenover de abri der
H.IJ.S.M. het Grand Hotel en het Kurhaus in de omgeving
van de laagwaterlijn, meer of minder aanmerkelijk ver
hoogd; daar tegenover viel van het strand nabij strandpaal
No. 101 bijna over het geheel en nabij de strandpalen Nos.
100 en 99 over het geheel meer of minder aanzienlijke ver
laging te constateeren.
Het gewoon onderhoud der kaaimuren geschiedde in
eigen beheer.
Langs den Raamweg, tusschen de brug Laan Copes van
Cattenburch en de Waalsdorperlaan, werd over een lengte
van 250 M. een betonvoetschoeiing gemaakt.
De kaaimuur langs de Haringka.de werd over een ge
deelte van 50 M. vernieuwd.
De houten schoeiing langs den Z.-W. Buitensingel werd
over een gedeelte van 42 M. vervangen door een van
gewapend beton.
In het voorjaar zijn de gedeelten van de zomerlijnen 10
en 14, resp. loopende van Statenplein naar den Kranenburg-
weg bij den Westduinweg en van het Valkenbosehplein door
de Laan van Meerdervoort, ReinkenstraatValeriusstraat,
het Stadhoudersplein tot aan de Stadhouderslaan, aange
legd, welke lijnen met ingang van 20 Juni 1921 in exploitatie
zijn genomen.
Lijn 2 werd verlengd van het Slachthuisplein af tot aan
het Hildebrandplein, welke verlenging aan het eind van
het jaar nagenoeg gereed kwam.
Met de verlenging van de lijnen 7 en 12 resp. loopende
van het Stadhoudersplein bij Jacoh-Gillesstraat door de
Sportlaan naar de Goudsbloemlaan en van het Stations
plein over het Rijswijksche plein, de Weteringkade en Lek
straat naar de Rijnstraat (Station S.S.), werd in het najaar
een aanvang gemaakt.
Bij Raadsbesluit van 19 December werd besloten tot den
bouw van een werkplaats voor de bewerking van spoor-