13
De opname vindt plaats in het gesticht Oud-Rosenburg,
met welke stichting voor dit doel een overeenkomst is ge
troffen, ten ware de omstandigheden een overbrenging
naar elders vorderen, hetgeen in het afgeloopen jaar vier
maal het geval is geweest. Zij geschiedt als regel via het
Centraal Bureau van den dienst, waar in het isoleervertrek
gelegenheid bestaat voor een, zij het kortstondige, dan toch
meerdere waarborgen gevende observatie.
Behandeld zijn 250 gevallen, w.o. 43 recidiven, tegen in
totaal 206 in 1920, waarvan 50 door tus'sehenkomst van den
E. H. Dienst en de overige 200 op voordracht van diverse
geneesheeren, ter stede gevestigd. In 9 gevallen waren geen
voldoende termen voor inbewaringstelling aanwezig, ter
wijl in 6 gevallen opname volgde in het Gemeente-Zieken-
huis aan den Zuidwal.
Vandaar zijn 45 gevallen naar het gesticht overgeplaatst,
die in de opgave begrepen zijn, zoodat in totaal 235 bevel
schriften zijn afgegeven tegen 193 in het voorafgaande
jaar.
Het scheppen van een ruimere gelegenheid voor obser
vatie buiten het eigenlijke gesticht vraagt meer en meer
de aandacht.
Zieken- en krankzinnigenvervoer.
Deze eveneens centraal geregelde bemoeienis van den
dienst onderging door meerdere aanvraag wederom een
uitbreiding, waaraan thans, dank zij de beschikking over
meer auto’s, met minder moeite kon worden voldaan.
Het aantal transporten bedroeg in totaal 6756, of gemid
deld 18 transporten per dag, waarvan 6296, tegen 4848 in
1920, ten behoeve van zieken en 460, tegen 272 in 1920, ten
dienste van krankzinnigen, de eerste in de overgroote
meerderheid der gevallen binnen de Gemeente uitgevoerd,
de laatste, met inbegrip van de 223 transporten naar het
gesticht Oud-Rosenburg, zonder uitzondering daarbuiten,
zoo naar Delft, Loosduinen, Oegstgeest en Noord wijkerhout.
Gerangschikt naar het gebezigde vervoermiddel vonden
plaats: 2025 transporten per ziekenwagen, daartoe door den
Ontsmettingsdienst beschikbaar gesteld, tegen 2047 in 1920
en 4731 per ziekenauto van den dienst tegen 3053 in het
voorafgaande jaar, terwijl voor enkele transporten de
spoortrein moest worden gebezigd.
Opvallend is hierbij de vermeerdering van het aantal
transporten per auto, welk vervoer bij het grooter worden
der afstanden, gevoegd bij de meer intensieve benuttiging
van personeel, als het meest ekonomische moet worden
beschouwd.
VERSLAG GEMEENTELIJKE GENEESKUNDIGE DIENST. *27