43
27
Gemeentelijk Museum voor het Onderwijs.
Gemeentelijke Schoolbioscoop.
Hoef kade No. 602.
Leerkrachten.
De tijdelijke aanstellingen van Mevr. J. M. Schravendijk-
Verkjjk, onderwijzeres der voorbereidende klasse en van
den leeraar in den zang R. A. van Pelt, werden resp. met
ingang van 1 Januari en 1 Februari 1922 in vaste ver
anderd. Tengevolge van de opheffing der voorbereidende
klasse werd aan de onderwijzers dier klasse met ingang van
1 September 1922 eervol ontslag verleend en de lesuren van
2 leerkrachten der andere klassen verminderd.
Kon in het verslag over 1921 worden vermeld, dat 2 films
ten geschenke waren ontvangen en een drietal films in
bruikleen, gedurende 1922 waren deze cijfers resp. 1 en 2.
Een vijftal films werd door aankoop verkregen. 30 films
werden in Duitschland besteld, doch waren aian het einde
van het jaar nog niet ontvangen.
De belangstelling in deze inrichting van onderwijs is
steeds stijgende, gezien de vele bezoeken uit binnen- en
buitenland en koloniën.
De gewone lessen werden bijgewoond door de leerlingen
uit het zesde en hoogere leerjaren van alle openbare lagere
scholen (de scholen voor buitengewoon lager onderwijs, de
lagere- en Ü.L.O.-kopscholen inbegrepen) en van 40 bijzon
dere scholen. Van laatstgenoemde scholen is er één afge
vallen en zijn er 2 bijgekomen.
Verder zijn de avondnijverheidsscholen en -vervolgscho-
len benevens de avondscholen voor buitengewoon vervolg
onderwijs (de Scheveuingsche scholen uitgezonderd) bij de
lessen tegenwoordig geweest. Ook de leerlingen van de
Gemeentelijke Handelscursussen hebben eenige keeren een
avondles bijgewoond. Bovendien kwamen nog leerlingen
van de school voor slechthoorende kinderen, de ambachts-
Het nieuwe gebouw voor het Museum, de verbouwde
bewaarschool aan de Hekkelaan, is in den loop van 1922
in gebruik genomen. In verband met de overbrenging en
rangschikking der verzamelingen kon van een doorloopend
klassebezoek geen sprake zijn. De regeling daarvan zal in
den aanvang van 1923 ter hand worden genomen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.