II 12 L 6 VERSLAG DER GEMEENTEGASFABRIEKEN. HOOFDSTUK HL Toestand der fabrieken, gebouwen en canalisatie. Fabriek Loosduinscheweg. a. b. Fabriek Trekvliet. In de walergasfabriek werden twee stoomketels door de firma Humphreys Glasgow’ Ltd. te Londen achter de watergastoestellen aangebracht, waardoor de warmte welke in de blaasgassen aanwezig is en die voorheen verloren ging, thans wordt benut voor stoomproductie. De geheele inrichting voldoet aan de gestelde eischen'en geeft de resultaten die werden verwacht. De watergasfabriek kan nu bijna steeds in haar eigen stoomverbruik voorzien door nuttige toepassing van afval- energie. De lift in de watergasfabriek werd voor personenver voer ingericht, zulks in verband met een meer economi scher! aanvoer van brandstoffen. Ten opzichte van dit laatste punt wordt opgemerkt, dat het smalspoor zoodanig werd versterkt, dat benzinetractie kon worden toegepast. Ter bevordering van eene vlugge lossing der kolen en ter besparing van arbeidsloonen hierbij, werd een electri- sche loskraan aangeschaft. Voor het blusschen der cokes uit de kamerovens werd een electrische pomp opgesteld om hiervoor grachtwater te gebruiken. De inmetseling van een gedeelte der kamerovens kwam dit jaar gereed. In de watergasfabriek werd een toestel ingericht voor het werken met afgewerkten stoom, waarmede eenige be sparing van brandstof werd bereikt. Aan de goten der kolenloodsen moesten vrij belangrijke herstellingen worden verricht. Door het afbreken van een spuikraan aan één der olie reservoirs ging een belangrijke hoeveelheid gasolie ver loren. In het administratiegebouw Kazernestraat werd een rjj- wiel bergplaats ten behoeve der ambtenaren gemaakt. De dienstwoning Gaslaan 45 werd in een onder- en boven woning verdeeld, welke afzonderlijk verhuurd worden. Overigens werden aan de verschillende toestellen en ge bouwen slechts de noodige onderhoudswerken uitgevoerd.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1922 | | pagina 287