]6
13
VERSLAG GEM. HAVENDIENST.
III. Binnenhavens.
Scheepvaart.
De resultaten van de scheepvaart waren over het alge
meen niet zeer bevredigend te noemen. Door de schippers
wordt veel geklaagd over de lage vrachten en de hooge
exploitatiekosten. Vooral betroffen deze klachten de hooge
haven-, sluis- en bruggelden, die door de scheepvaart over
vrijwel het geheele land moeten worden opgebraeht.
Turfvaart. De turfvaart heeft vooral in de laatste maan
den van het jaar te lijden gehad van den onnatuurlijk
zachten winter, welke haar debiet sterk deed verminderen.
Als gevolg hiervan moesten de turfschepen in vele gevallen
wekenlang aan de markt blijven liggen, alvorens uitver-
Beide dammen zouden tot op 250 M. ten Noordwesten
der bestaande pieren in zee gebracht worden en een hoogte
krijgen van 50 c.M. boven gemiddeld volzee. Dit laatste
geschiedde in overleg met de Minister van Oorlog.
Dit voorstel werd door de 2e Kamer zonder hoofdelijke
stemming aangenomen, doch door de le Kamer in hare
zitting van den 16en Mei verworpen.
Beurtvaart. Omtrent de beurtvaart staan weinig ge
gevens ten dienste; over het algemeen mag echter wel
veilig worden verondersteld, dat de resultaten in het af-
geloopen jaar niet ongunstig waren.
Door staking van het personeel kwamen in den loop van
het jaar mj een tweetal firma’s bedrijfsstoringen voor.
Van 24 tot 31 Januari en van 7 tot 18 Februari ondervond
de scheepvaart op Den Haag en de vaart in de binnenstad
veel belemmering door ijsgang, zoo zelfs, dat op sommige
dagen het scheepvaartverkeer vrijwel geheel stil lag en
alleen de beurtvaarders met groote moeite hun dienst
konden onderhouden.
Gedurende vrijwel het geheele jaar is de
scheepvaart op de stad zeer druk geweest; dat het eind
cijfer van de tonneninhoud der hier aangekomen vaar
tuigen ongeveer 300.000 ton blijft beneden dat van 1921
vindt zijn oorzaak in het feit, dat zoo groote zandaanvoeren
als in 1921 gedurende het verslagjaar niet plaats hadden.
De voornaamste hier ter stede aangevoerde goederen
waren zand en grint, bouwmaterialen, beurtgoederen,
brandstoffen en levensmiddelen.
Tevens werd vrij geregeld petroleum aangevoerd door
middel van een motortankboot.