]6 13 VERSLAG GEM. HAVENDIENST. III. Binnenhavens. Scheepvaart. De resultaten van de scheepvaart waren over het alge meen niet zeer bevredigend te noemen. Door de schippers wordt veel geklaagd over de lage vrachten en de hooge exploitatiekosten. Vooral betroffen deze klachten de hooge haven-, sluis- en bruggelden, die door de scheepvaart over vrijwel het geheele land moeten worden opgebraeht. Turfvaart. De turfvaart heeft vooral in de laatste maan den van het jaar te lijden gehad van den onnatuurlijk zachten winter, welke haar debiet sterk deed verminderen. Als gevolg hiervan moesten de turfschepen in vele gevallen wekenlang aan de markt blijven liggen, alvorens uitver- Beide dammen zouden tot op 250 M. ten Noordwesten der bestaande pieren in zee gebracht worden en een hoogte krijgen van 50 c.M. boven gemiddeld volzee. Dit laatste geschiedde in overleg met de Minister van Oorlog. Dit voorstel werd door de 2e Kamer zonder hoofdelijke stemming aangenomen, doch door de le Kamer in hare zitting van den 16en Mei verworpen. Beurtvaart. Omtrent de beurtvaart staan weinig ge gevens ten dienste; over het algemeen mag echter wel veilig worden verondersteld, dat de resultaten in het af- geloopen jaar niet ongunstig waren. Door staking van het personeel kwamen in den loop van het jaar mj een tweetal firma’s bedrijfsstoringen voor. Van 24 tot 31 Januari en van 7 tot 18 Februari ondervond de scheepvaart op Den Haag en de vaart in de binnenstad veel belemmering door ijsgang, zoo zelfs, dat op sommige dagen het scheepvaartverkeer vrijwel geheel stil lag en alleen de beurtvaarders met groote moeite hun dienst konden onderhouden. Gedurende vrijwel het geheele jaar is de scheepvaart op de stad zeer druk geweest; dat het eind cijfer van de tonneninhoud der hier aangekomen vaar tuigen ongeveer 300.000 ton blijft beneden dat van 1921 vindt zijn oorzaak in het feit, dat zoo groote zandaanvoeren als in 1921 gedurende het verslagjaar niet plaats hadden. De voornaamste hier ter stede aangevoerde goederen waren zand en grint, bouwmaterialen, beurtgoederen, brandstoffen en levensmiddelen. Tevens werd vrij geregeld petroleum aangevoerd door middel van een motortankboot.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1922 | | pagina 462