18
24
VERSLAG GEMEENTEWERKEN.
e. Spoor- en Tramwegen.
De verlenging van de lijnen 7 en 12, respectievelijk toe
pende van het Stadhoudersplein bij de Jacob-Gilleestraat,
door de Sportlaan naar de Goudsbloemlaan en van het
Stationsplein over het Rijswijksche plein, de Weteringkade
en Lekstraat naar de Rijnstraat (Station S.S.) kwam gereed.
De ten vorige jare gereed gekomen verlenging van lijn 2
werd 7 Januari en die van bovengenoemde lijnen respec
tievelijk 9 Augustus en 9 Maart in exploitatie genomen.
Met de uitvoering van de verlenging van lijn 12, van de
Laan van Meerdervoort af tot den Nieboerweg, waartoe
door den Raad den 16 October 1922 werd besloten, werd voor
het gedeelte tot aan de Sportlaan een aanvang gemaakt.
Met de voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de
doortrekking lijn 4 door de Louise-de-Colignystraat en de
Stuijvesantstraat tot de Juliana-van-Stolberglaan, waartoe
eveneens bij Raadsbesluit van 16 October 1922 werd be
sloten, is een aanvang gemaakt.
De te volgen route werd vastgesteld onder intrekking
van het Raadsbesluit van 17 Mei 1915, waarbij was besloten
lijn 4 door te trekken tot het station van de Z.H.E.S.M. bij
de Laan van Nieuw-Oost-Indië.
Tengevolge van profielswijziging van de Elandstraat
tnsschen Hemsterhuisstraat en Piet-Heinplein zijn de spo
ren ter plaatse verlegd naar het midden van den rijweg.
hoogd; daartegenover werd het natte strand tegenover Sein
post landwaarts van de laagwaterlijn plaatselijk vrij aan
merkelijk verlaagd. Tegenover het Grand-Hotel en het
Kurhaus en nabij Strandpaal No. 99 werd zoowel het natte
als het droge strand, behalve in de omgeving van de laag
waterlijn, waar het natte strand meer of minder aanzienlijk
werd verlaagd, eenigszins verhoogd.
Overigens bleef het strand vrij stationnair.
In de Oostduinen werden, van het einde van den strand-
muur af tot aan den „Ruigen Hoek”, zoowel langs den
duinvoet als langs de bovenkruinlijn, afrasteringen ge
plaatst van gewapend betonnen palen met prikkeldraad.
In het midden der lengte, welke circa 700 M. bedraagt,
werd een betonnen trap geplaatst voor verbinding van
het strand met de binnenduinen.
Het duinbeloop binnen het met prikkeldraad afgezette
gebied, werd met helm en over 10 M. breedte met riet be
zet, teneinde verstuiving te voorkomen.
Tegen het einde van het jaar waren deze werkzaamheden
gereed.