18 24 VERSLAG GEMEENTEWERKEN. e. Spoor- en Tramwegen. De verlenging van de lijnen 7 en 12, respectievelijk toe pende van het Stadhoudersplein bij de Jacob-Gilleestraat, door de Sportlaan naar de Goudsbloemlaan en van het Stationsplein over het Rijswijksche plein, de Weteringkade en Lekstraat naar de Rijnstraat (Station S.S.) kwam gereed. De ten vorige jare gereed gekomen verlenging van lijn 2 werd 7 Januari en die van bovengenoemde lijnen respec tievelijk 9 Augustus en 9 Maart in exploitatie genomen. Met de uitvoering van de verlenging van lijn 12, van de Laan van Meerdervoort af tot den Nieboerweg, waartoe door den Raad den 16 October 1922 werd besloten, werd voor het gedeelte tot aan de Sportlaan een aanvang gemaakt. Met de voorbereidende werkzaamheden ten behoeve van de doortrekking lijn 4 door de Louise-de-Colignystraat en de Stuijvesantstraat tot de Juliana-van-Stolberglaan, waartoe eveneens bij Raadsbesluit van 16 October 1922 werd be sloten, is een aanvang gemaakt. De te volgen route werd vastgesteld onder intrekking van het Raadsbesluit van 17 Mei 1915, waarbij was besloten lijn 4 door te trekken tot het station van de Z.H.E.S.M. bij de Laan van Nieuw-Oost-Indië. Tengevolge van profielswijziging van de Elandstraat tnsschen Hemsterhuisstraat en Piet-Heinplein zijn de spo ren ter plaatse verlegd naar het midden van den rijweg. hoogd; daartegenover werd het natte strand tegenover Sein post landwaarts van de laagwaterlijn plaatselijk vrij aan merkelijk verlaagd. Tegenover het Grand-Hotel en het Kurhaus en nabij Strandpaal No. 99 werd zoowel het natte als het droge strand, behalve in de omgeving van de laag waterlijn, waar het natte strand meer of minder aanzienlijk werd verlaagd, eenigszins verhoogd. Overigens bleef het strand vrij stationnair. In de Oostduinen werden, van het einde van den strand- muur af tot aan den „Ruigen Hoek”, zoowel langs den duinvoet als langs de bovenkruinlijn, afrasteringen ge plaatst van gewapend betonnen palen met prikkeldraad. In het midden der lengte, welke circa 700 M. bedraagt, werd een betonnen trap geplaatst voor verbinding van het strand met de binnenduinen. Het duinbeloop binnen het met prikkeldraad afgezette gebied, werd met helm en over 10 M. breedte met riet be zet, teneinde verstuiving te voorkomen. Tegen het einde van het jaar waren deze werkzaamheden gereed.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1922 | | pagina 523