42
16
VERSLAG OPENB. EN BIJZ. MIDDELBAAR ONDERWIJS.
3e. Onderwijs.
de heer J. Rottier, voordien werkzaam aan de R.H.B.S. te
Leeuwarden. Daar deze echter pas 1 October zijn functie
alhier kon aanvaarden, moest gedurende de maand Sep
tember tijdelijk in de vacature worden voorzien, waarvoor
de heer A. F. Baarslag, onderwijzer hier ter stede, bereid
werd bevonden. Tot leerares in de aardrijkskunde voor 8
uren gedurende den cursus 19221923 werd benoemd Mej.
J. Weiman, leerares aan het Lyceum voor meisjes te Am
sterdam.
Ondertussehen waren Mej. N. J. G. Glerum en de heeren
F. C. Dominions, T. J. C. Gerritsen, J. Hofker, G. A. Mossel
en J. L. van Riemsdijk, die oorspronkelijk slechts voor den
cursus 19211922 waren benoemd, in den loop der maanden
Mei en Juni tot vaste leerkrachten bij het Openb. Middelb.
Onderwijs hier ter stede aangesteld, terwijl Mej. A. C. Wals
voor goed tot leerares in de Lich. Oef. voor meisjes werd
aangewezen en de aanstelling van den heer Dr. A. W.
Groenman in dien zin gewijzigd werd, dat hem gedurende
den cursus 19221923 het onderwijs in de natuurkunde kon
worden opgedragen.
Ofschoon maatregelen genomen waren, opdat bij ’t begin
van den nieuwen leercursus een amanuensis zou zijn werk
zaam gesteld, bleef deze post wegens afkeuring van den
aanbevolene tot nog toe onvervuld. Echter bestaat de hoop,
dat er bij den aanvang van het nieuwe jaar in de vacature
zal zijn voorzien; in ’t bijzonder zal dit ook den concierge,
den heer W. F. Beintema, wiens tijdelijke aanstelling in een
vaste werd veranderd, zeer welkom zijn, daar verlichting
van zijn tegenwoordige taak noodzakelijk is.
Wegens ongesteldheid, huiselijke omstandigheden of ver
plichte vergaderingen werden 465 lesuren niet gegeven.
Daarvan werden door den Directeur en de andere leeraren
326 lessen gegeven, terwijl gedurende 139 uren de leer
lingen vrij hadden. Door een tentoonstelling van datgene,
wat door leerlingen zelfstandig vervaardigd en verza
meld was, van de resultaten van eenige vakken van onder
wijs, die voor een dergelijke demonstratie in ’t bijzonder
geschikt waren, als aardrijkskunde en kennis der natuur,
benevens van eenige nieuwere leermiddelen, werd er naar
gestreefd de samenwerking tusschen school en huis te be
vorderen. Het levendig aandeel, dat eenige leeraren aan
het beginnend vereenigingsleven der leerlingen nemen, be
vordert dit streven zeer.