29 5 VERSLAG -GEMEENTELIJKE SCHOOLAHTSENDIENST. school maakt, dat het geneeskundig onderzoek der leer lingen thans veel beter en vollediger kan uitgevoerd wor den, dan in de oude omgeving. De klassen voor B.L.O. gelegen bij de O.LJS. Hemster- huisstraat 154, werden ondergebnacht in de benedenverdie ping der nieuwe school Hemsterhuisstraat 4, waarvoor het medisch-paedagogisch onderzoek der candidaten en voor het geneeskundig onderzoek der leerlingen gebruik moet gemaakt worden van de spreekkamer der Hoofden dier school. Het jaarlijksch onderzoek der door de Hoofden der O.L. Scholen opgegeven candidaten voor het B.L.O., benevens de tusschentijdsche aangiften, omvatte 185 leerlingen. Hier van bleken 161 in de termen te vallen voor plaatsing op een school voor B.L.O. De overigen waren of te zwakzinnig (in daarvoor geschikte gevallen werd dan geadviseerd tot plaatsing in de klassen voor zeer zwakzinnigen) aan de Ammunitiethaven 10, of hun intellectueel defect was van dien aard, dat de mogelijkheid van een alsnog zich aanpas sen aan het gewone L.Ö. niet buitengesloten was, zoodat geadviseerd werd hen, althans voorloopig op de L.S. te laten blijven. Hetzelfde advies werd gegeven, indien, bij twijfelachtige gevallen, de duur van het verblijf op de L.S. nog te kort was. Van de daarvoor geschikt bevonden candidaten werden 137 geplaatst op de school voor B.L.O. waar het onderzoek had plaats gevonden. Redenen tot niet-plaatsing op die scholen waren: weige ring der ouders, verhuizing in of naar buiten de stad, plaatsing der betrokken leerlingen op een bijzondere school of op een andere openbare school voor B.L.O. Voor de school voor zeer zwakzinnigen aan de Ammuni- tiehaven 10 werden 14 candidaten onderzocht, die alle daar geplaatst werden. In Maart 1923 werd, op verzoek van het Hoofd der Parti culiere School voor individueel Onderwijs aan de Prins Hendrikstraat 21, teneinde deze school te wijzigen in een Particuliere School voor Buitengewoon L.O. een medisch- paedagogisch en experimenteel psychologisch onderzoek ingesteld naar alle leerlingen, die niet binnenkort deze school zouden verlaten. De zeer uiteenloopende leeftijden dezer leerlingen en het milieu, waaruit zij afkomstig zijn, leverde hierbij eenige moeilijkheid op en deed ernstig het gemis voelen aan een vergelijkingsschaal, die te ontwerpen ware uit de resultaten van een experimenteel psychologisch onderzoek naar de verstandelijke ontwikkeling van gelijk soortige normale leerlingen in de verschillende leeffïjds-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1923 | | pagina 810