29
5
VERSLAG -GEMEENTELIJKE SCHOOLAHTSENDIENST.
school maakt, dat het geneeskundig onderzoek der leer
lingen thans veel beter en vollediger kan uitgevoerd wor
den, dan in de oude omgeving.
De klassen voor B.L.O. gelegen bij de O.LJS. Hemster-
huisstraat 154, werden ondergebnacht in de benedenverdie
ping der nieuwe school Hemsterhuisstraat 4, waarvoor het
medisch-paedagogisch onderzoek der candidaten en voor
het geneeskundig onderzoek der leerlingen gebruik moet
gemaakt worden van de spreekkamer der Hoofden dier
school.
Het jaarlijksch onderzoek der door de Hoofden der O.L.
Scholen opgegeven candidaten voor het B.L.O., benevens
de tusschentijdsche aangiften, omvatte 185 leerlingen. Hier
van bleken 161 in de termen te vallen voor plaatsing op een
school voor B.L.O. De overigen waren of te zwakzinnig (in
daarvoor geschikte gevallen werd dan geadviseerd tot
plaatsing in de klassen voor zeer zwakzinnigen) aan de
Ammunitiethaven 10, of hun intellectueel defect was van
dien aard, dat de mogelijkheid van een alsnog zich aanpas
sen aan het gewone L.Ö. niet buitengesloten was, zoodat
geadviseerd werd hen, althans voorloopig op de L.S. te
laten blijven. Hetzelfde advies werd gegeven, indien, bij
twijfelachtige gevallen, de duur van het verblijf op de L.S.
nog te kort was.
Van de daarvoor geschikt bevonden candidaten werden
137 geplaatst op de school voor B.L.O. waar het onderzoek
had plaats gevonden.
Redenen tot niet-plaatsing op die scholen waren: weige
ring der ouders, verhuizing in of naar buiten de stad,
plaatsing der betrokken leerlingen op een bijzondere school
of op een andere openbare school voor B.L.O.
Voor de school voor zeer zwakzinnigen aan de Ammuni-
tiehaven 10 werden 14 candidaten onderzocht, die alle daar
geplaatst werden.
In Maart 1923 werd, op verzoek van het Hoofd der Parti
culiere School voor individueel Onderwijs aan de Prins
Hendrikstraat 21, teneinde deze school te wijzigen in een
Particuliere School voor Buitengewoon L.O. een medisch-
paedagogisch en experimenteel psychologisch onderzoek
ingesteld naar alle leerlingen, die niet binnenkort deze
school zouden verlaten. De zeer uiteenloopende leeftijden
dezer leerlingen en het milieu, waaruit zij afkomstig zijn,
leverde hierbij eenige moeilijkheid op en deed ernstig het
gemis voelen aan een vergelijkingsschaal, die te ontwerpen
ware uit de resultaten van een experimenteel psychologisch
onderzoek naar de verstandelijke ontwikkeling van gelijk
soortige normale leerlingen in de verschillende leeffïjds-