-
21
VERSLAG OPENB, EN BIJZ. MIDDELBAAR ONDERWIJS. 43
tweede de heer G. Quast, voorheen leeraar aan het Neder-
landsch Lyceum, aangesteld, terwijl eenige uren Engelsch
aan den heer A. S. Degens, leeraar aan de 5e H.B.S. met
5-j. c. en eenige uren scheikunde aan den heer C. J. Enklaar,
leeraar aan de Se H.B.S. met 5-j. c. werden opgedragen. In
de lessen lijnteekenen, cosmographie. en handelsrekenen
kon worden voorzien door wijziging van de aanstellingen
(ter heeren J. L. van Riemsdijk, A. W. Groenman en A. van
Steenis, die de bevoegdheden voor deze vakken bezaten.
Door de benoeming van den heer Quast was de detachee-
ring van den heer Mirande, leeraar aan de 6e H.B.S. met
5-j. e., niet meer noodig.
Langdurige ziekte van Mejuffrouw Weiman, tijdelijk
leerares in de aardrijkskunde, van den heer Labordus,
leeraar in de geschiedenis en van den heer Mirande, leer
aar in de Nederlandsche taal, maakte het noodzakelijk
hunne lessen gedurende langeren of korteren tijd te laten
geven door resp. de heeren v. Rossem, van Daalen en v. d.
Wateren.
Mejuffrouw Wals, die wegens haar benoeming aan het
le Stedelijk Gymnasium, met 1 Januari 1924 deze school
gaat verlaten, werd wegens werkzaamheden als lid eener
examencommissie, gedurende eenige weken door Mej. M.
J. Hoekstra vervangen.
Van 1 Januari af werd als emanuensis tijdelijk aan deze
school werkzaam gesteld J. F. Th. Kreyermaat, terwijl D.
H. de Beer in functie trad als bediende-stoker.
3e. Onderwijs.
Wegens ongesteldheid, huiselijke omstandigheden, ver
plichte vergaderingen enz. werden 406 lesuren niet gege
ven. Daarvan werden 284 door den directeur en de andere
leeraren vervangen, terwijl gedurende 122, den leerlingen
vrij werd gegeven. Ernstige pogingen weerden gedaan, om
de hoeveelheid huiswerk binnen redelijke grenzen te hou
den, opdat er behoorlijk tijd zou blijven voor individueele
ontwikkeling en ontspanning der leerlingen.
Zoolang echter velen, met inderdaad beperkte vermo
gens, het onderwijs blijven volgen, zal het niet te vermijden
zijn, dat bij dezen voor bovengenoemde doeleinden weinig
tijd overblijft. Ook dit jaar wijdden eenige leeraren zeer
veel tijd en krachten aan het vereenigingsleven der leer
lingen, en werkten daardoor mee tot een betere verstand
houding en een ruimere ontwikkeling, dan uitsluitend
schoolsch onderwijs vermag te geven. Naar hetzelfde doel
werd gestreefd door middel van eenige museumbezoeken
en gemeenschappelijke uitstapjes.