- 21 VERSLAG OPENB, EN BIJZ. MIDDELBAAR ONDERWIJS. 43 tweede de heer G. Quast, voorheen leeraar aan het Neder- landsch Lyceum, aangesteld, terwijl eenige uren Engelsch aan den heer A. S. Degens, leeraar aan de 5e H.B.S. met 5-j. c. en eenige uren scheikunde aan den heer C. J. Enklaar, leeraar aan de Se H.B.S. met 5-j. c. werden opgedragen. In de lessen lijnteekenen, cosmographie. en handelsrekenen kon worden voorzien door wijziging van de aanstellingen (ter heeren J. L. van Riemsdijk, A. W. Groenman en A. van Steenis, die de bevoegdheden voor deze vakken bezaten. Door de benoeming van den heer Quast was de detachee- ring van den heer Mirande, leeraar aan de 6e H.B.S. met 5-j. e., niet meer noodig. Langdurige ziekte van Mejuffrouw Weiman, tijdelijk leerares in de aardrijkskunde, van den heer Labordus, leeraar in de geschiedenis en van den heer Mirande, leer aar in de Nederlandsche taal, maakte het noodzakelijk hunne lessen gedurende langeren of korteren tijd te laten geven door resp. de heeren v. Rossem, van Daalen en v. d. Wateren. Mejuffrouw Wals, die wegens haar benoeming aan het le Stedelijk Gymnasium, met 1 Januari 1924 deze school gaat verlaten, werd wegens werkzaamheden als lid eener examencommissie, gedurende eenige weken door Mej. M. J. Hoekstra vervangen. Van 1 Januari af werd als emanuensis tijdelijk aan deze school werkzaam gesteld J. F. Th. Kreyermaat, terwijl D. H. de Beer in functie trad als bediende-stoker. 3e. Onderwijs. Wegens ongesteldheid, huiselijke omstandigheden, ver plichte vergaderingen enz. werden 406 lesuren niet gege ven. Daarvan werden 284 door den directeur en de andere leeraren vervangen, terwijl gedurende 122, den leerlingen vrij werd gegeven. Ernstige pogingen weerden gedaan, om de hoeveelheid huiswerk binnen redelijke grenzen te hou den, opdat er behoorlijk tijd zou blijven voor individueele ontwikkeling en ontspanning der leerlingen. Zoolang echter velen, met inderdaad beperkte vermo gens, het onderwijs blijven volgen, zal het niet te vermijden zijn, dat bij dezen voor bovengenoemde doeleinden weinig tijd overblijft. Ook dit jaar wijdden eenige leeraren zeer veel tijd en krachten aan het vereenigingsleven der leer lingen, en werkten daardoor mee tot een betere verstand houding en een ruimere ontwikkeling, dan uitsluitend schoolsch onderwijs vermag te geven. Naar hetzelfde doel werd gestreefd door middel van eenige museumbezoeken en gemeenschappelijke uitstapjes.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1923 | | pagina 987