39
By lage
A.
VERSLAG omtrent den toestand van het Openbaar
en het Bijzonder Middelbaar Onderwijs in de
Gemeente 's-Gravenhage over het jaar 1924,
uitgebracht door de Sub-Commissiën A en B van
de Commissie van Toezicht op het Middelbaar
Onderwijs te 's-Gravenhage.
Verslag' over het .jaar 1924 van de Sub-Commissie A van
de Commissie van Toezicht op het Middelbaar
Onderwijs te ’s-Gravenhage.
Overal openbaart zich op onderwijsgebied groote neiging
tot verandering. Nieuwe methoden trachten zich baan te
breken; er toont zich een streven minder naar zuiver
intellectueel, en meer naar practised! onderricht, dat mis
schien tot betere toestanden zal leiden, maar waarbij ook
de mogelijkheid bestaat, dat veel wat goed was, zal ver
dwijnen om plaats te maken voor het onzekere nieuwe.
Het is van zelf sprekend, dat onder dergelijke omstan
digheden de Sub-Commissie intenser zal moeten werken
dan vroeger misschien noodzakelijk was.
Vooral heeft zij haar volle aandacht gegeven aan de
moeilijkheden, die verbonden zijn aan den overgang van
de leerlingen der Lagere Scholen naar de H. B. Scholen.
Blijkens het percentage van hen, die in het eerste school
jaar blijven zitten, levert die overgang op een of andere
wijze moeilijkheden op. Het onderzoek in die richting werd
op verzoek van den Wethouder gestaakt. Wij ontvingen
toch op 7 November een mededeeling, dat door B. en W.
een Commissie van verschillende onderwijsspecialiteiten
benoemd was, met opdracht, om op grond van objectieve
onderzoekingen en bestudeering, den weg te wijzen tot ver
betering van den overgang van het L. O. tot het voortgezet
onderwijs.
Als lid dezer Commissie werd voor de Sub-Commissie A
aangewezen Mevrouw M. JamesBrandes.
Ook heeft in den loop van 1924 de Commissie een onder
zoek ingesteld naar de resultaten van het onderwijs der
leerlingen, die van een hoogere klasse eener U.L.O. School