39 19 VERSLAG OPENB. EN BIJZ. MIDDELBAAR ONDERWIJS. ningen worden vrijgesteld. Buitendien mochten 5 leerlingen op medisch advies slechts een deel van dit onderwijs volgen. Alle andere leerlingen hebben ten minste 1 uur per week aan openluchtspel of(en) zwemoefeningen deel genomen. Het feit, dat het speelterrein op 10 minuten afstand van de school is gelegen, maakte het wederom noodzakelijk, een groot deel der lessen op de vrije middagen te plaatsen. De behoefte aan een onmiddellijk aan de school grenzend terrein deed zich in verband daarmee zeer sterk gevoelen. Ook het feit, dat het gymnastieklokaal ter beschikking moest staan, wanneer door ongunstige weers- of bodem gesteldheid het openluchtspel moest worden afgelast, wat in het eerste deel van het jaar bijna regel was, evenals de verwijderde ligging der Bad- en Zweminrichting „De Regentes”, maakten het noodzakelijk, op de vrije middagen meer beslag te leggen, dan met de bedoeling dezer vrije schooltijden is overeen te brengen. Evenals het vorige jaar vonden de leerlingen, die zulks wenschten, gelegenheid om alle 14 dagen 1 uur zwemles in bovengenoemde inrichting te ontvangen. Acht en twintig leerlingen, waaronder 4 meisjes, die of op medische gron den of wegens bezwaren der ouders niet aan deze lessen deelnamen, ontvingen in plaats daarvan een uur zaal- gymnastiek. Aan de eerste klassen kon geen gelegenheid tot zwem lessen worden gegeven, daar het aantal daarvoor geschikte uren geheel door de hoogere klassen was in beslag genomen. In ’t geheel werd door 214 leerlingen, waaronder 56 meisjes, aan het zwemonderwijs deelgenomen. Uit de beste leerlingen werd een polo-club gevormd. In de maand Mei werd een demonstratie gegeven, waarbij voor het klassikaal zwemmen krachtig propaganda werd gemaakt. Het eenige bezwaar der zwemlessen is, dat tamelijk dikwijls kleine ongesteldheden deelname aan de zwemoefeningen beletten, waardoor dan de lessen der niet-zwemmers overbelast werden en een behoorlijke regeling veel tijd en moeite kost. De klachten over geringe kennis en weinige nauwgezet heid van vele der nieuw toegelaten leerlingen werden dit jaar nog met meer nadruk geuit dan de vorige jaren. Vooral het onderwijs in de talen ondervond daarvan de groote bezwaren. Reeds het vorige jaar werd op een grooten achterstand gewezen, en de vrees, dat deze zich voortplanten zou in de hoogere klassen, is in den loop van het cursus jaar bewaarheid. Het feit, dat het percentage der niet-bevorderden niet bovenmate hoog was, weerspreekt deze meening niet. In de eerste plaats brengt het dalende peil een steeds grootere

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1924 | | pagina 1027