41 c> VERSLAG GEM. BUREAU VOOR BEROEPSKEUZE. 16. Een 12-jarig meisje, met „zakgetuigschrift” van 6- klassige l.s. vertrokken, al eenigen tijd thuis, wil nu toch liever iets gaan leeren, waarmede zü later een betrekking kan krijgen, niet geschikt voor H.B.S. of ander voortgezet algemeen ontwikkeld onderwijs, ook geen lust daartoe, wil 13. Een 20-jarig jongmensch, geestelijk normaal, licha melijk gezond en flink gebouwd, vroeger ambitie in zee- mansberoep, door teleurstelling bij studie die richting ver laten, ruim twee jaren op kantoor gewerkt, bleek onge schikt voor hem, vroegere neiging kwam opnieuw boven, uitte zich in verlangen als matroos te gaan varen, niet geheel onbemiddelde ouders wilden gaarne weten, of en zoo ja hoe in dit geval nog een beteren weg kon worden in geslagen? 12. Een 13-jarige jongen, zeer sleehthoorend, overigens goede vermogens, door ouders zeer goed geleid, in ontwik keling op gemiddeld peil van zijn leeftijd-genooten, vrien delijk karakter, vele beroepen door gehoor-gebrek uitge sloten: welke richtingen zijn voor hem nog bereikbaar en geschikt? hem geraden „iets anders” te worden; heeft „geen hekel” aan zijn vak, ziet echter toekomst donker in, de gilette drukt het vak: of hij nog iets anders kan worden, wat en hoe dan? 11. Een 17-jarige jongen, zeer achterlijk, pas van buiten gewone school voor zwakzinnigen, ouders welgesteld, hou den gaarne hun zoon hij zich, doen hem liever niet in een inrichting, de jongen behoeft later financieel niet voor zichzelf te zorgen, maar moet toch „iets doen”: wat zou hun zoon kunnen doen en waar? 14. Een 13-jarige schooljongen, gunstige inlichtingen van de school, geen financieele draagkracht der ouders, wil in struinen tmaker-electricien worden, wil het liefst spoedig iets gaan „doen”, niet gaarne uitsluitend „leeren”, wat hij met den grondslag van vakontwikkeling, welke de Am bachtsschool in haar drie-jarigen cursus geeft, daarna nog worden en bereiken kan, ook met voortgezette vakstudie? 15. Een 12-jarig meisje, leerling 6e kl. 1. s„ opgewekt ka rakter. normale vermogens, gezond gestel, houdt van hand werken, wil later met „naaldvak” haar kost verdienen: moet zij nog op school blijven, naar een Vakschool gaan, of is opleiding in de praktijk mogelijk en gewenscht?

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1924 | | pagina 1179