41
10
VERSLAG GEM. BUREAU VOOR BEROEPSKEUZE.
14e jaar, wilde het meisje liever na de lagere school aan
een vak laten beginnen, maar toch ook haar algemeene
ontwikkeling iets meer zien uitgebreid. Hier werden be
sproken alle in aanmerking komende opleidingen voor
meisjes en de mogelijkheden van praktische toepassing in
het dagelijksch leven na de school-opleiding.
Na deze bespreking met de moeder en het meisje, na ken
nisneming van de ingekomen, door de school beantwoorde
vragenlijst, en op grond van het advies van den schoolarts,
werd de moeder aangeraden haar dochtertje te plaatsen op
de Vakschool voor Meisjes in de afdeeling Kostuumnaaien.
Nazorg wordt in zooverre uitgeoefend als ouders vrij
willig in den loop van de verdere opleiding van hun kin
deren het Bureau bezoeken, om naar aanleiding van de op
gedane ervaring in de ingeslagen richting te overleggen, of
daarin gerust kan worden verder gegaan, dan wel, of aan
vulling of wijziging van het vroeger ontvangen advies gé-
wenscht is. Door velen wordt bij herhaling van dit voort
gezet overleg gebruik gemaakt. Ook in die gevallen wordt
steeds met de betrokken onderwijs-inrichting of ook wel
met den leermeester-patroon overleg gepleegd. Er wondt
naar gestreefd den ouders een eigen, gemotiveerd oordeel
aangaande het belang hunner kinderen in dezen bij te
brengen, opdat zij zelve vrij en met inachtneming van ge
zinsomstandigheden en eigen maatschappelijke plaats een
weloverwogen beslissing kunnen nemen ten aanzien van
de belangrijke vraag: „Wat zal mijn kind worden?”
In het geval onder no. 17 bracht de Leider van het Bu
reau een bezoek in het gezin van het genoemde meisje. De
vader was eerst alleen op het B. v. B. gekomen. Wat de
vader van zijn kind had medegedeeld, bleek bij kennisma
king en bij het gesprek met het meisje geheel juist: het
was een intelligent meisje met duidelijk sprekende goede
eigenschappen. Van nog mogelijke opleidingen bleek die op
een Kweekschool voor Onderwijzers(-essen) het meest be
reikbaar en geschikt. Het meisje verklaarde ook, dat onder
wijzeres worden haar al op de lagere school sterk had aan
getrokken. De moeilijkheid bestond hier in het opnieuw
aan vangen te leeren. Na eenige besprekingen gelukte het
den Leider van het Bureau het meisje geplaatst te krijgen
in een voorbereidende klasse voor Kweekschoo'l-opleiding.
Bij het e.v. toelatings-examen voor een goed bekend staande
Kweekschool slaagde het meisje, waar zij nu met succes de
lessen volgt. Ten opzichte van boeken en schoolgeld ver
kreeg de vader een tegemoetkomende regeling.