41 10 VERSLAG GEM. BUREAU VOOR BEROEPSKEUZE. 14e jaar, wilde het meisje liever na de lagere school aan een vak laten beginnen, maar toch ook haar algemeene ontwikkeling iets meer zien uitgebreid. Hier werden be sproken alle in aanmerking komende opleidingen voor meisjes en de mogelijkheden van praktische toepassing in het dagelijksch leven na de school-opleiding. Na deze bespreking met de moeder en het meisje, na ken nisneming van de ingekomen, door de school beantwoorde vragenlijst, en op grond van het advies van den schoolarts, werd de moeder aangeraden haar dochtertje te plaatsen op de Vakschool voor Meisjes in de afdeeling Kostuumnaaien. Nazorg wordt in zooverre uitgeoefend als ouders vrij willig in den loop van de verdere opleiding van hun kin deren het Bureau bezoeken, om naar aanleiding van de op gedane ervaring in de ingeslagen richting te overleggen, of daarin gerust kan worden verder gegaan, dan wel, of aan vulling of wijziging van het vroeger ontvangen advies gé- wenscht is. Door velen wordt bij herhaling van dit voort gezet overleg gebruik gemaakt. Ook in die gevallen wordt steeds met de betrokken onderwijs-inrichting of ook wel met den leermeester-patroon overleg gepleegd. Er wondt naar gestreefd den ouders een eigen, gemotiveerd oordeel aangaande het belang hunner kinderen in dezen bij te brengen, opdat zij zelve vrij en met inachtneming van ge zinsomstandigheden en eigen maatschappelijke plaats een weloverwogen beslissing kunnen nemen ten aanzien van de belangrijke vraag: „Wat zal mijn kind worden?” In het geval onder no. 17 bracht de Leider van het Bu reau een bezoek in het gezin van het genoemde meisje. De vader was eerst alleen op het B. v. B. gekomen. Wat de vader van zijn kind had medegedeeld, bleek bij kennisma king en bij het gesprek met het meisje geheel juist: het was een intelligent meisje met duidelijk sprekende goede eigenschappen. Van nog mogelijke opleidingen bleek die op een Kweekschool voor Onderwijzers(-essen) het meest be reikbaar en geschikt. Het meisje verklaarde ook, dat onder wijzeres worden haar al op de lagere school sterk had aan getrokken. De moeilijkheid bestond hier in het opnieuw aan vangen te leeren. Na eenige besprekingen gelukte het den Leider van het Bureau het meisje geplaatst te krijgen in een voorbereidende klasse voor Kweekschoo'l-opleiding. Bij het e.v. toelatings-examen voor een goed bekend staande Kweekschool slaagde het meisje, waar zij nu met succes de lessen volgt. Ten opzichte van boeken en schoolgeld ver kreeg de vader een tegemoetkomende regeling.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1924 | | pagina 1183