16
28
VERSLAG GEMEENTEWERKEN.
d. Spoor-
De verlenging van Lijn 12 vanaf de Sportlaan tot den
Nieboerweg kwam gereed en werd 1 Februari in exploitatie
genomen.
De verlenging van Lijn 3 vanaf Overboseh tot aan den
Leidsche Straatweg kwam eveneens gereed.
Het gedeelte tot aan de Zuidwerflaan werd 1 September
in exploitatie genomen.
De werkzaamheden aan het wijzigen van de sporen van
Lijn 3 en 13 op het Buitenhof en het omleggen van de sporen
over den weg langs den Hofvijver kwamen zoover gereed
dat met ingang van 25 December de nieuwe route voor deze
lijnen over den Lange Vijverberg kon worden gereden.
Met het opbreken van de sporen c.a. op het Binnenhof
wordt voortgegaan.
Van de lijn ’s-GravenhageScheveningen der S.S. en de
lijn ’s-GravenhageVoorburg der M.E.T. kwam de electri-
ficatie gereed.
De bouw van een werkplaats voor railbewerking ten be
hoeve van het Electriseh tramwegnet bij het opslagterrein
van 3 M. aangelegd van den Nieboerweg af in Noordwes
telijke richting, welk paid door een betontrap verbonden
werd met het zoogenaamde Stille Strand, tussehen de
strandhoofden no. 36 en 37. Behoudens den toegang tot het
strand van uit de duinen door middel van deze betontrap
werd het duinbeloop van strandhoofd no. 39 af tot op de
oude grens van den Haag en de voormalige Gemeente
Loosduinen geheel door een draadafrastering aan den duin-
voet en op den duintop afgesloten, en dit gedeelte duinbe
loop ter oppervlakte van 12 H.A. met helm en riet be
plant. De kosten hiervan werden gedragen door het Rijk,
Delfland en de Gemeente.
Nabij de Vissehershaven werd het geheele strand eenigs-
zins verlaagd, terwijl bijna het geheele strand nabij Strand-
paal no. 99 eenigszins verhoogde. Het droge strand nabij
Strandpaal no. 101 en tegenover de abri der H.IJ.S.M. en
het natte strand nabij de laagwaterlijn op de laatstgenoemde
plaats werd eveneens meer of minder aanmerkelijk ver
hoogd, daartegenover viel echter van het natte strand in
de omgeving van de laagwaterlijn nabij de Strandpalen
nos. 101 en 100 en nabij den afrit van den Strandweg ten
Noorden van het Kurhaus meer of minder aanzienlijke
verlaging te constateeren.
Overigens bleef het strand, behoudens eenige meer plaat
selijke verhoogingen en verlagingen, vrijwel stationnair.
en Tramwegen.