16 28 VERSLAG GEMEENTEWERKEN. d. Spoor- De verlenging van Lijn 12 vanaf de Sportlaan tot den Nieboerweg kwam gereed en werd 1 Februari in exploitatie genomen. De verlenging van Lijn 3 vanaf Overboseh tot aan den Leidsche Straatweg kwam eveneens gereed. Het gedeelte tot aan de Zuidwerflaan werd 1 September in exploitatie genomen. De werkzaamheden aan het wijzigen van de sporen van Lijn 3 en 13 op het Buitenhof en het omleggen van de sporen over den weg langs den Hofvijver kwamen zoover gereed dat met ingang van 25 December de nieuwe route voor deze lijnen over den Lange Vijverberg kon worden gereden. Met het opbreken van de sporen c.a. op het Binnenhof wordt voortgegaan. Van de lijn ’s-GravenhageScheveningen der S.S. en de lijn ’s-GravenhageVoorburg der M.E.T. kwam de electri- ficatie gereed. De bouw van een werkplaats voor railbewerking ten be hoeve van het Electriseh tramwegnet bij het opslagterrein van 3 M. aangelegd van den Nieboerweg af in Noordwes telijke richting, welk paid door een betontrap verbonden werd met het zoogenaamde Stille Strand, tussehen de strandhoofden no. 36 en 37. Behoudens den toegang tot het strand van uit de duinen door middel van deze betontrap werd het duinbeloop van strandhoofd no. 39 af tot op de oude grens van den Haag en de voormalige Gemeente Loosduinen geheel door een draadafrastering aan den duin- voet en op den duintop afgesloten, en dit gedeelte duinbe loop ter oppervlakte van 12 H.A. met helm en riet be plant. De kosten hiervan werden gedragen door het Rijk, Delfland en de Gemeente. Nabij de Vissehershaven werd het geheele strand eenigs- zins verlaagd, terwijl bijna het geheele strand nabij Strand- paal no. 99 eenigszins verhoogde. Het droge strand nabij Strandpaal no. 101 en tegenover de abri der H.IJ.S.M. en het natte strand nabij de laagwaterlijn op de laatstgenoemde plaats werd eveneens meer of minder aanmerkelijk ver hoogd, daartegenover viel echter van het natte strand in de omgeving van de laagwaterlijn nabij de Strandpalen nos. 101 en 100 en nabij den afrit van den Strandweg ten Noorden van het Kurhaus meer of minder aanzienlijke verlaging te constateeren. Overigens bleef het strand, behoudens eenige meer plaat selijke verhoogingen en verlagingen, vrijwel stationnair. en Tramwegen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1924 | | pagina 558