8
4
Stakingen.
Werkloosheid.
Verkeerswegen.
Niettemin hadden deze werken evenals de andere een gere
geld verloop totdat stakingen van bouwvakarbeiders een spaak
in het wiel staken.
Allereerst brak op 5 April een staking uit onder de schilders,
welke gedurende haar bestaan den 20en April gevolgd werd
door een staking van de metselaars, voegers en opperlieden,
waarna ten slotte den 29en Juni d.a.v. de uitsluiting van alle
bouwvakarbeiders werd afgekondigd. Hierdoor kwamen vrijwel
alle nieuwe werken en sommige onderhoudswerken, welker uit
voering aan aannemers was opgedragen, stil te liggen met als
onvermijdelijk gevolg, dat deze op den daarvoor vastgestelden
tijd niet konden worden opgeleverd.
Eerst den 17en Augustus nam de uitsluiting een einde en
konden de werken op dien datum weer worden voortgezet. Nog
zij vermeld een staking der transportarbeiders, die slechts van
korten duur was en weinig of geen stagnatie te weeg bracht.
De werkloosheid was een onderwerp, dat in verband met de
uit te voeren werken steeds onder de aandacht bleef.
Ten einde hieraan zooveel mogelijk tegemoet te komen, werd
ook dit jaar in de bestekken de verplichting aan de aannemers
opgelegd om als ongeschoolde arbeiders Haagsche werklieden
in dienst te nemen, welke verplichting in vele gevallen zelfs tot
de geschoolde arbeiders werd uitgebreid.
Behoudens bij enkele werken, welker aard speciale arbeids
krachten eischte en een enkeling b.v. als voorman bij andere
werken, waren het uitsluitend Haagsche arbeiders, die op de
werken dienst deden.
Ook werden sommige werken, die zich daartoe leenden, dienst
baar gemaakt aan de werkverschaffing, waardoor werkloozen
in verschillende vakken tijdelijk weer van werk konden worden
voorzien en zij, die voor steunverleening in aanmerking kwamen,
daaraan konden onttrokken worden.
Waar het eenigszins mogelijk was, werd de binnenlandsche
handel en industrie gesteund, door den aankoop van materialen
enz. binnenslands te doen plaats hebben, ook al ging dit soms ge
paard met iets hoogere kosten; echter bleef het oog er steeds op
gericht, dat deze de toelaatbare grens niet overschreden.
De aanleg van nieuwe verkeerswegen, waarvan die ter ver
binding van Buitenhof en Lange Vijverberg gereed kwam en
andere in de binnenstad hun voltooiing naderen, maakte af
braak van verschillende perceelen noodig.
Naar gelang den staat, waarin deze perceelen zich bevonden,
mede in verband met den aard van de te verwachten afkomende
VERSLAG GEMEENTEWERKEN.