8 4 Stakingen. Werkloosheid. Verkeerswegen. Niettemin hadden deze werken evenals de andere een gere geld verloop totdat stakingen van bouwvakarbeiders een spaak in het wiel staken. Allereerst brak op 5 April een staking uit onder de schilders, welke gedurende haar bestaan den 20en April gevolgd werd door een staking van de metselaars, voegers en opperlieden, waarna ten slotte den 29en Juni d.a.v. de uitsluiting van alle bouwvakarbeiders werd afgekondigd. Hierdoor kwamen vrijwel alle nieuwe werken en sommige onderhoudswerken, welker uit voering aan aannemers was opgedragen, stil te liggen met als onvermijdelijk gevolg, dat deze op den daarvoor vastgestelden tijd niet konden worden opgeleverd. Eerst den 17en Augustus nam de uitsluiting een einde en konden de werken op dien datum weer worden voortgezet. Nog zij vermeld een staking der transportarbeiders, die slechts van korten duur was en weinig of geen stagnatie te weeg bracht. De werkloosheid was een onderwerp, dat in verband met de uit te voeren werken steeds onder de aandacht bleef. Ten einde hieraan zooveel mogelijk tegemoet te komen, werd ook dit jaar in de bestekken de verplichting aan de aannemers opgelegd om als ongeschoolde arbeiders Haagsche werklieden in dienst te nemen, welke verplichting in vele gevallen zelfs tot de geschoolde arbeiders werd uitgebreid. Behoudens bij enkele werken, welker aard speciale arbeids krachten eischte en een enkeling b.v. als voorman bij andere werken, waren het uitsluitend Haagsche arbeiders, die op de werken dienst deden. Ook werden sommige werken, die zich daartoe leenden, dienst baar gemaakt aan de werkverschaffing, waardoor werkloozen in verschillende vakken tijdelijk weer van werk konden worden voorzien en zij, die voor steunverleening in aanmerking kwamen, daaraan konden onttrokken worden. Waar het eenigszins mogelijk was, werd de binnenlandsche handel en industrie gesteund, door den aankoop van materialen enz. binnenslands te doen plaats hebben, ook al ging dit soms ge paard met iets hoogere kosten; echter bleef het oog er steeds op gericht, dat deze de toelaatbare grens niet overschreden. De aanleg van nieuwe verkeerswegen, waarvan die ter ver binding van Buitenhof en Lange Vijverberg gereed kwam en andere in de binnenstad hun voltooiing naderen, maakte af braak van verschillende perceelen noodig. Naar gelang den staat, waarin deze perceelen zich bevonden, mede in verband met den aard van de te verwachten afkomende VERSLAG GEMEENTEWERKEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1925 | | pagina 130