23
5
30
van het toezicht
op het spraak
onderwijs.
8
36
8
13
van Onderwijs;
Na de reorganisatie van het toezicht op het Gemeentelijk Reorganisatie
spraakonderwijs is het uitzoeken der spraakgebrekkige leer
lingen thans opgedragen aan de spraakonderwijzenden zelf.
Slechts in 19 bijzondere gevallen werd op verzoek van den Wet
houder van Onderwijs, van den Gemeentelijken Inspecteur of
van een der betrokken leerkrachten door den Schoolarts voor het
buitengewoon lager onderwijs een speciaal onderzoek ingesteld
en advies gegeven.
Onderzoekingen van meer omvangrijken aard (medisch-pae- Speciale onder-
dagogische, neurologisch-psychiatrische, psychologische en expe- zoekingen.
rimenteel-psychologische), hadden plaats in 180 gevallen. Hier
van geschiedden:
30 in opdracht van den Wethouder
55 op verzoek van ouders of verzorgers;
den Directeur van den Schoolartsendienst of
van een der Schoolartsen;
den Gemeentel. Inspecteur van het Onderwijs;
hoofden van scholen of onderwijzenden;
de kinderpolitie;
huisartsen, specialisten e.a.
In vele dezer gevallen, waar het moreel defecte, tuchtelooze,
onhandelbare of moeilijk opvoedbare kinderen betrof, werden de
ouders in de gelegenheid gesteld de kinderen onder periodieke
controle te laten, waarvan bijna steeds een dankbaar gebruik
gemaakt werd. Een hierbij aan de ouders uitgereikt „gedrags-
boekje” ter noteering van bijzonderheden, blijkt herhaaldelijk
reeds een heilzaam eorrigens te zijn en vereenvoudigt de con
trole zeer.
Met toestemming van Burgemeester en Wethouders bezocht
de schoolarts voor het buitengewoon lager onderwijs van 7 tot
10 October de in Antwerpen georganiseerde tentoonstelling over
kinderverzorging, het internaat voor achterlijken te Gent en het
internaat te Rixensart.
Met groote erkentelijkheid wordt gememoreerd het door
Burgemeester en Wethouders verleende belangrijke crediet tot
aanschaffing van eenige nieuwe instrumenten voor het Paedo-
logisch Laboratorium.
Wat de neveninrichtingen van den Schoolartsendienst betreft, Neveninrich-
zoo kan het jaar 1925 ongetwijfeld een der belangrijkste jaren tingen.
genoemd worden.
Natuurlijk stemt het tot dankbaarheid, wanneer na circa
20 jaren arbeid de opbouw zoo schoon is geslaagd. Vooral mag
hier niet vergeten worden hetgeen voor den eigenlijken school-
VERSLAG GEMEENTELIJKE SCHOOLAJKTSENDIENST.
99
99
99