29 15 genomen; voorloopig echter kan niet worden vermeden, dat een belangrijk deel van de vrije middagen voor de lichamelijke oefe ningen in beslag wordt genomen, waardoor deze vrije mid dagen aan hun eigenlijk doel slechts onvoldoende kunnen be antwoorden. Aan het zwemonderwijs werd door bijna alle leerlingen deel genomen. Echter is een groot bezwaar dezer zwemlessen, dat tamelijk dikwijls kleine ongesteldheden de deelneming daaraan beletten, waardoor dan de lessen der niet-zwemmers overbelast worden en een behoorlijke regeling, waarbij iedere leerling het voorgeschreven aantal uren les in lichamelijke oefening ont vangt, veel tijd en moeite kost. Gedrag en vlijt der leerlingen lieten over het algemeen niet veel te wenschen over. Desondanks verminderden de klachten over het achteruitgaande peil der leerlingen niet. Duidelijker dan vorige jaren kwam dit nu ook in de hoogere klassen tot uiting. Het percentage der leerlingen, die slechts met moeite het onderwijs kunnen volgen, dat hen in 5 jaren voor het eind examen moet voorbereiden, vertoont een onmiskenbare stijging. Dat onder die omstandigheden het huiswerk meer tijd in beslag neemt dan voor een harmonische ontwikkeling w7enschelijk is, laat zich, zoolang niet het verstandelijk peil der toegelaten leer lingen en de eindexamen-eischen meer in harmonie met elkaar zijn, niet vermijden. Voor het eerst werd in 1925 aan deze school het eindexamen afgenomen. De 20 leerlingen (16 jongens en 4 meisjes), die zich aan het examen onderwierpen, slaagden allen. Van de geslaag den zijn 4 gegaan naar de Handelshoogeschool4 zijn student in de Chemie, 1 is student in de Pharmacie, 1 is student Indoloog en 1 is student in het Indisch Recht te Leiden; 2 worden opgeleid voor Onderwijzeres; 1 is geplaatst op de Kon. Mil. Academie; 1 bezoekt de Landbou-whoogeschool; 1 wordt opgeleid voor Indisch Ambtenaar; 1 bezoekt de Technische Hoogeschool; 1 studeert voor Notaris; 1 bereidt zich voor voor het Staatsexamen; 1 vertoeft in het buitenland voor talenstudie. Met den nieuwen cursus ontvingen 30 leerlingen (22 j. en Boekenfonds. 8 m.) hun boeken door middel van het Gemeentelijk Boeken fonds, en wel van de 1ste kl. 9 j. en 1 m., 2e kl. 7 j. en 3 m., 3e kl. 1 j. en 1 m., 4e kl. 2 j. en 3 m., 5e kl. 3 j. Het leerarenpersoneel werd in het afgeloopen jaar uitgebreid Personeel, met de heeren Dr. W. L. v. d. Vooren voor Wiskunde en Ir. J. W. Kips voor Lijnteekenen; beiden bleven tevens verbonden aan de H.B.S. aan de Waldeck-Pyrmontkade. De heer Dr. M. J. VERSLAG OPENB. EN BIJZ. MIDDELBAAR ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1925 | | pagina 821