33
9
V. OUDE KUNSTNIJVERHEID.
De verzameling meubels leed een gevoelig verlies, doordat de Verliezen en
hollandsche 17de eeuwsche kasten, tafels en stoelen, ons door aanwinsten.
Mevr, de Wed. Veldhorst in bruikleen gegeven, weer werden
opgevraagd. Hierdoor ontstaat eene leemte, waarin, vooral in
dien in het nieuwe museum zalen in den stijl van een bepaalde
periode zullen worden ingericht, zal moeten worden voorzien.
In het juist beschreven verlies wordt eenigermate tegemoet
gekomen door eenige meubels, waaronder een fraaie eiken kast
uit het midden der 17e eeuw, welke ons door Mevr. Leembruggen
tijdelijk werden afgestaan.
Voorts vallen voor deze afdeeling twee importante geschen
ken te boeken: van Jonkvr. Loudon een gesneden vóór- en
achterschot van een bed uit het eerste kwart van de 18e eeuw
en de daarbij behoorende hemel van geborduurde zijde. In zaal
VII, waar dit fraaie stuk is opgesteld, voldoet het uitstekend.
In het vertrek daarnaast hangt thans een houten gesneden ver
gulde kaarsenkroon, afkomstig uit de synagoge te Naaldwijk,
een geschenk van de Ned. Israëlitische gemeente. Het vrij zeld
zame voorwerp, uit de eerste helft der 18e eeuw dateerend, be
vond zich in een tamelijk verwaarloosden toestand en werd door
de zorgen van de fa. v. Schaick Co., alhier, gerestaureerd.
Aangekocht werden: een klein eiken vierdeurskastje met
ebben paneelen, dat de aandacht verdient wegens zijne goede
verhoudingen, hollandsch werk uit het derde kwart der 17de
eeuw; een bronzen vijzel, Fransch werk uit de 15de eeuw,
waarop naast het zuivere gothische ornament reeds plaats is
ingeruimd aan dat der italiaansche Renaissance.
Onze verzameling Delftsch aardewerk kon worden verrijkt
met een tot dusver ontbrekend specimen uit de fabriek van
Hoppesteyn. Dit atelier neemt in de geschiedenis van de noord-
nederlandsche faiënce eene belangrijke plaats in. omdat het een
van de eerste geweest is, waar eene uitbreiding van het kleuren
palet verkregen is kunnen worden, door het goud, het rood en
nog andere kleuren te fixeeren in het zgn. „petit feu” van den
moffeloven. Zooals bekend, was het streven der Delftsche plateel
bakkers er op gericht om in hunne producten het chineesche en
het japansche porcelein zooveel mogelijk te benaderen, en ook
„Het oude Moriaenshoofd”, de fabriek van Hoppesteyn heeft
zich hieraan niet onbetuigd gelaten. Zoo bestaat het polychrome
ornament van de gedekselde pul, welke het Museum heeft kun
nen verwerven uit zuiver chineesche decoratieve motieven,
waarvan de harmonieuse kleuren fraai afsteken van het prach-
VERSLAG DIENST VOOR KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN.