By lage 30
In het verslagjaar heeft de Sub-Commissie, behalve met haar Werkzaamheden
gewone taak van toezicht en wat daarmede verband houdt, zich der Commissie,
nog gewijd aan de behandeling van enkele onderwerpen van
algemeenen aard.
Op het gebied van onderwijs leven wij in een periode van
overgang. Aan den eenen kant wil men die onderwijs-methode
en werkwijze gaarne behouden, welke lange jaren goede resul
taten hebben afgeworpen en aan ons land mannen en vrouwen
hebben gegeven, waarop wij met recht trotsch kunnen zijn. Aan
den anderen kant kan men niet ontkennen, dat verandering in
de tijdsomstandigheden wijziging in onderwijsplan en -methode-
wenschelijk maakt.
1. Zoo heeft de ontwikkeling van het Dalton-systeem steeds
de aandacht van de Commissie, die gunstig adviseerde in zake
voortzetting van de proef met het systeem aan de le H. B. School
voor meisjes, waarmede op die school aanvankelijk goede resul
taten werden bereikt.
2. Wat betreft het voorstel tot verwaarloozing van de bui-
gings-N, gedaan door de sectie van vakleeraren in de Neder-
landsche taal en gesteund door directeuren, overlegde de Com
missie met de Sub-Commissie B. Beide Commissie’s waren van
oordeel, dat het behoud van de buigings-N gewenscht was, ook
met het oog op de vele leerlingen, die hunne bestemming vinden
op Rijks-, Gemeente- en Handelskantoren, waar de bekendheid
A.
VERSLAG OVER HET JAAR 1926 VAN DE
SUB-COMMISSIE A DER COMMISSIE VAN TOEZICHT OP
HET MIDDELBAAR ONDERWIJS TE ’s-GRAVENHAGE.
VERSLAG omtrent den toestand van het Openbaar
en het Bijzonder Middelbaar Onderwijs in de
gemeente ’s-Gravenhage over het jaar 1926, uit
gebracht door de Sub-Commissiën A en B van
de Commissie van Toezicht op het Middelbaar
Onderwijs te ’s-Gravenhage.
4