33
2
Medewerking
der scholen.
1924
1925
1926
Nieuwe
aanvragen.
593
634
827
Totaal
aantal bezoeken.
856
1087
1342
Deze gestadig toenemende belangstelling mag als een gunstig
verschijnsel worden opgevat ten aanzien van de waarde, welke
de ouders steeds meer aan de voorlichting van het Bureau voor
Beroepskeuze hechten.
De praktijk van het werk der voorlichting toont langzamer
hand duidelijk aan, dat de ouders van een B. v. B. volstrekt niet
altijd verwachten of verlangen, dat dit Bureau hun zal aan
wijzen, welk beroep precies voor hun kind geschikt is. Dikwijls,
zooals vooral weer uit de aanvragen in 1926 is gebleken, bedoelen
de ouders een uitgebreid en nauwkeurig overzicht van de rich
tingen, welke in verband met den verstandelijken aanleg, de
neiging en den aard van hun kind, gevoegd bij de omstandig
heden der ouders zelve, in aanmerking komen, om zoodoende
tot een juist inzicht te geraken van de beteekenis der verschil
lende opleidingen en haar consequenties. Dat deze oriënteering,
waartoe het uitgebreide inlichtingen-materiaal van het B. v. B.
en zijn deskundige aanwending gunstige voorwaarden biedt, een
juiste beroepskeuze sterk bevordert, ligt voor de hand, te meer,
waar er geen enkele schoolkeuze kan worden gedaan, welke niet
tevens een belangrijk element beroepskeuze in zich sluit.
Het is in dit verslag mogelijk eenige meerdere mededeeling
te doen aangaande de medewerking der hoofden van scholen en
onderwijzers(-essen). De honderdtallen ingekomen en beant
woorde vragenlijsten toonen aan een opgewekte medewerking
van deze zijde. De antwoorden op de gestelde vragen zijn meestal,
te zamen met alle andere factoren, van veel belang voor de be-
oordeeling van een juiste beroeps- of schoolkeuze van een jongen
of meisje.
De wijze van behandeling van een aanvrage om advies maakt
het mogelijk aan de school haar volle medezeggenschap en de
uitoefening van haar recht tot mede-oordeelen over haar leer
lingen te verzekeren. Enkele vragen bedoelen n.l. een uitnoodi-
ging aan de school om over een voorloopige conclusie, waartoe
het B. v. B. met de ouders kwam, haar oordeel te geven. Het B.
v. B. vormt op die wijze in vele gevallen een schakel tusschen
het einde van den lageren school-cursus en het begin van elke
de beide voorgaande jaren. Uit onderstaande opgave kan dat
blijken
VERSLAG GEM. BUREAU VOOR BEROEPSKEUZE.