Bijlage 15B
UITTREKSEL van het verslag van de N.V. Gemengd
Bedrijf Haagsche Tramweg-M aatschappij over
het jaar 1927.
De Raad van Beheer was op 1 Januari 1928 als volgt samen
gesteld: Mr. J. A. de Wilde, voorzitter; W. Drees, vice-voor-
zitter; Jhr. M. L. den Beer Poortugael, G. P. J. Caspersz, Mr.
P. Droogleever Fortuyn, Mr. D. van Houten, Mr. A. J. M.
Kuypers, P. Moltmaker en Ir. J. F. R. van de Wall, leden.
Secretaris van den Raad van Beheer: Mr. Dr. J. H. Labherton.
Adviseur: Ir. J. Lely; directeur: A. W. E. Weijerman.
Op 1 Januari 1927 is de exploitatie van de electrische stads-
lijnen en van de intercommunale spoorwegen Den HaagRijs
wijkDelft en Den HaagWassenaar—Leiden door het Ge
mengd Bedrijf overgenomen; op denzelfden datum werd een
aanvang gemaakt met de exploitatie van drie stads-buslijnen,
zoomede met die van een buslijn in Delft. Op 3 December begon
de exploitatie van een vierde stads-buslijn.
In 1927 werden aangeschaft 20 motor- en 20 aanhangwagens,
2 electrische locomotieven voor het goederenvervoer naar Sche-
veningen en 1 railreinigingswagen. Het aantal motorwagens
bedroeg op 31 December 275, dat der aanhangwagens 248 en
dat der bussen 28.
Met ingang van 1 Mei 1927 is voor het geheele personeel de
48-urige werkweek ingevoerd. Aan het personeel werd pensioen
verzekerd volgens bepalingen, ontleend aan de Pensioenwet 1922.
Een Personeelraad werd geïnstalleerd en een regeling getroffen
om het nachtwerk voor het personeel der technische diensten te
verminderen en te vervangen door werk in de vroege ochtend
uren. Het Scheidsgerecht voor het personeel behandelde 5 be
roepen; in 3 gevallen werd de opgelegde straf gehandhaafd, in
2 gevallen verminderd.
Aan de gemeente Delft werd een subsidie verleend van
f 300 000,voor de verbetering van de verkeerstoestanden op
den Haagweg en in Delft. Een overeenkomst met de West-
landsche Stoomtramweg-Maatschappij kwam tot stand, ten doel
hebbende mogelijk te maken vervoer tusschen Loosduinen en
het hart van Den Haag voor f 0,10.
De totale ontvangsten bedroegen: f 7 341 643,995 (1926:
I 6 657 923,22s), de totale uitgaven f 5 313 566,615 (1926:
f 4 891 062,85); winst: f 2 028 077,38 (1926: f 1766860,37s).
De volgende staat geeft een overzicht van het vervoer en
de opbrengst per lijn in 1927.
i-