23
4
214 reizen;
2 reizen,
6
16
20
48
35
32
45
10
4
5
6
7
8
9
1 motorlogger 10
door 34 motorloggers
gemiddeld per motorlogger ruim 6 reizen.
omtrek van Seheveningen uitoefenden, zijn niet hoog geweest.
Enkele Urker motorsehokkers, die „om de Noord” onder de
Noord-Hollandsche eilanden vischten, maakten hier mooie be
sommingen.
In de maanden Januari en December werd door enkele kust-
visschers sardijn aangebracht, waarvoor geen loonende prijzen
werden betaald. Enkele Scheveningsche kustvisschers vertrok
ken dan ook met de gevangen sardijn naar IJmuiden, waar een
betere besomming werd gemaakt.
Haringvisscherij. De uitkomsten der haringvisscherij kunnen, voor zoover deze
de motorloggers betreffen, goed worden genoemd, terwijl die der
zeilloggers aangemerkt kunnen worden als matig; voor enkele
loggers waren zij slecht.
In het begin waren de prijzen, die voor de haring werden
besteed, laag. Later, toen betere kwaliteit en grootere haring
werd aangebracht, werden loonender prijzen gemaakt.
Van de 168 vaartuigen hebben slechts 134 aan de haring
visscherij deelgenomen. Dat in totaal meer haring is aangevoerd
dan in het voorgaande jaar is hoofdzakelijk toe te schrijven aan
het grooter aantal motorloggers, dat aan deze visscherij heeft
deelgenomen en aan het feit, dat bijna al deze vaartuigen van
Schotsche netten waren voorzien.
Niet minder dan 18 zeilloggers werden in den loop van het
jaar tot motorlogger verbouwd, die alle gedurende korteren of
langeren tijd aan de haringvisscherij hebben deelgenomen.
In totaal hebben voor Seheveningen aan deze visscherij deel
genomen: 34 motor loggers en 100 zeilloggers. Deze vaartuigen
maakten 595 reizen, waarvan 481 op deze haven, 113 op Vlaar-
dingen en 1 op Maassluis.
In 1926 deden 1 stoomschip, 17 motorloggers en 143 zeilloggers
597 reizen.
Het eerste vaartuig uit Seheveningen vertrok den Hen April
ter haringvisscherij.
Het aantal reizen werd gemaakt als volgt:
door 1 motorlogger 2 reizen
2 motorloggers 3
4
4
8
5
4
5
VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99
99