33
6
Lyceum, bestaande uit een Literair-Economische H.B.S. af-
deeling en een Gymnasiale afdeeling, onder gelijktijdige op
heffing van de afdeeling Middelbare Meisjesschool.
In twee uitvoerige rapporten werd over deze voorstellen
advies uitgebracht.
Het voorstel tot opheffing van een der meisjesscholen of een
samenvoeging van de twee M.M.S. werd ongemotiveerd ge
oordeeld. Immers het aantal leerlingen op de beide meisjes
scholen is sedert 1920 toegenomen met een hoogtepunt in 1925,
waarna slechts een kleine daling is ingetreden.
Indien de le H.B.S. voor meisjes zou worden opgeheven, zou
de daar reeds sedert eenige jaren genomen proef met het
Dalton onderwijs ontijdig worden afgebroken, een bezwaar, dat
naar het oordeel der Commissie te zwaarder weegt, nu haar
omtrent deze proef gunstige berichten bereiken en op een
onlangs aan die school gehouden ouderavond de groote instem
ming van de zijde der ouders met deze onderwijsmethode ge
bleken is.
Aangezien het zeer drukke stadsdeel, waarin deze school ge
legen is, door de ouders van vele jongere leerlingen als een
bezwaar wordt gevoeld, zou evenwel een verplaatsing van de
le H.B.S. voor meisjes naar een gunstiger punt van de stad
ongetwijfeld tot den bloei der school bijdragen. Erkend wordt,
dat het moeilijk is elders een gebouw te vinden, dat geschikt is
voor deze school, omdat het Dalton onderwijs groote lokalen en
veel ruimte eischt.
Kwam, althans overeenkomstig het oordeel der Commissie,
hiermede een omwisseling van de scholen Beeklaan en Waldeck-
Pyrmontkade in beginsel te vervallen, ook in verband met de
ligging en de bijzondere bestemming van eenige lokaliteiten
aan beide scholen kon een zoodanige omwisseling bij de Com
missie geen instemming vinden.
Eveneens heeft de Commissie een omzetting van de 6-jarige
H.B.S. voor meisjes in een 5-jarige ontraden: de uitbreiding
met een 6e leerjaar toch heeft juist ten doel om voor de meisjes
scholen een langzamer tempo in het onderwijs te verzekeren en
bovendien nog tijd beschikbaar te hebben voor eenige specifiek
vrouwelijke vakken.
Het denkbeeld om een Meisjes-Lyceum op te richten werd
door de leerkrachten der 2e H.B.S. voor meisjes nog nader naar
voren gebracht. De Commissie oordeelde evenwel den tijd nog
niet gekomen, ingrijpende verandering in het meisjesonderwijs
te brengen.
In een van de hierboven genoemde rapporten bracht de Com-
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.