33
16
Huiswerk.
Onderwijs
vraagstukken,
methoden enz.
overgang der
leerlingen.
het onderwijs niet of slechts met moeite volgen. Het klassepeil
werd hierdoor sterk gedrukt. De gezondheidstoestand der leer
lingen was over het geheel bevredigend.
Aan deze school bestaan enkele vereenigingen van leer
lingen t.w.: één tot bevordering der natuurstudie, één tot bevor
dering van de voordrachtkunst en één tot beoefening van de
schaakkunst. De vereenigingen staan onder leiding van enkele
leeraren. Mits ze niet te veel beslag leggen op tijd en gedachten
van de leerlingen, kunnen zij bevorderlijk worden geacht voor
den geest op de school, voor den gemeenschapszin en voor de
ontwikkeling in ruimeren zin.
In het afgeloopen schooljaar is getracht voor de zittenblijvers
in de eerste klassen een betere regeling te treffen, door ze samen
te voegen en hun onderwijs te geven dat in het bijzonder op hun
behoeften was berekend. De resultaten waren over het geheel
gunstig. Bij enkele lessen werd aan de zelfwerkzaamheid der
leerlingen een belangrijker plaats gegeven, in het bijzonder bij
een enkele taal en bij plant- en dierkunde. De resultaten hiervan
waren bevredigend.
Voor de gegevens betreffende de toelatingsexamens voor de
Toelatings-en V
e*_ntle^me” 5” klasse wordt verwezen naar het verslag van de betrokken
examencommissie.
Voor de resultaten van het onderwijs in de verschillende
klassen, den overgang der leerlingen, de eindexamens en het be
halen van diploma’s raadplege men het Statistisch Gedeelte.
Voor het examen voor de vierde en vijfde klasse hadden zich
4 candidaten aangemeld. Een hunner is niet opgekomen, terwijl
de drie overigen niet zoo waren voorbereid, dat zij in deze
klassen konden worden toegelaten.
Voor de le klasse der Gymnasium-afdeeling werd door 1
candidaat examen afgelegd en met gunstig gevolg.
2 candidaten, die op de H-B.S. voor Meisjes van de tweede
tot de derde klasse waren bevorderd, legden met goed gevolg
een aanvullingsexamen in de wiskunde af.
De eindexamens beantwoordden over het geheel aan de ge
stelde verwachtingen. Naast veel middelmatige examens kwamen
eenige goede en een heel enkele uitstekende voor.
Een andere regeling der eindexamens is zeer gewenscht. Ge
brek aan eenheid in de beoordeeling aan verschillende scholen
en de desorganisatie van het geheele onderwijs gedurende de
eindexamenperiode zijn de grootste gebreken, welke aan het
tegenwoordige stelsel kleven.
Om verschillende redenen wordt het geven van huiswerk
noodzakelijk geacht, n.l. om de zwakkeren de gelegenheid te
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.