33
17
oefening.
Het schoolgebouw van het R.-K. Lyceum aan de Amalia- Gebouw,
straat, bestaande uit twee naast elkaar gelegen woonhuizen,
geven mee te komen, om het geleerde te bevestigen door studie
en toepassing en om te wennen aan zelfstandigen arbeid. Om
overbelasting te voorkomen werden in de lagere klassen huis-
werklooze uren ingesteld, terwijl verder werd bepaald, dat voor
één dag niet meer dan één repetitie mag worden gegeven. De
groote repetities werden zooveel mogelijk door een grooter aan
tal kleine vervangen.
Ten aanzien van de lichamelijke oefening kan worden ver- Lichamelijke
meld, dat in de klassen met 2 en 3 wekelijksche lesuren in dit
vak er gemiddeld één aan openlucht-oefeningen werd gewijd.
Eens in de 14 dagen kwam hiervoor één uur zwemles in de
plaats. De leerlingen, die aan de zwemlessen niet deelnamen,
kregen openluchtoefening of zaalgymnastiek.
In het afgeloopen schooljaar werden geen lessen buiten den Lessen buiten
gewonen rooster gegeven. den gewonen
rooster.
De leeslust der leerlingen schijnt geringer dan vroeger. Daar- Leer- en hulp-
bij speelt een groote rol de moeite, die vele leerlingen hebben middelen,
om het onderwijs te volgen.
Bezoek aan den Schoolbioscoop bleef achterwege wegens de
daarmede gepaard gaande desorganisatie van het onderwijs. Om
dezelfde reden werden geen bezoeken gebracht aan het Museum
voor het Onderwijs. In de school werd een tentoonstelling van
Indische Versieringskunst gehouden. Overigens deed zich niets
vermeldingswaardigs voor.
Ten aanzien van het gebruik van boeken uit het Boekenfonds
kan worden opgemerkt, dat de bepaling, dat de boeken niet het
eigendom van den leerling worden, de aanvragen beperkt.
Omtrent de wijze, waarop het niet-onderwijzend personeel Niet-onderwü-
zijn taak vervult, zijn geen bijzondere opmerkingen te maken, zend personeeL
De tijdelijke concierge, tevens belast met de administratie, G. van
der Bijl, werd met ingang van 1 Februari 1927 vast aangesteld.
Ter versterking van den band tusschen school en gezin wer- Samenwerking
den enkele ouderavonden gehouden. Op één dier avonden werd met het gezin.
het onderwijs in de Nederlandsche taal besproken. De overige
bijeenkomsten werden gehouden ter kennismaking of met het
oog op de richtingskeuze der leerlingen.
De leeraren hebben verder hun vaste spreekuren aan de school.
Van de aan het einde van het schooljaar gehouden boeken
beurs werd een druk gebruik gemaakt.
VERSLAG VOOBTGEZET ONDERWIJS.
III&. LYCEA (BIJZONDERE).