33 17 oefening. Het schoolgebouw van het R.-K. Lyceum aan de Amalia- Gebouw, straat, bestaande uit twee naast elkaar gelegen woonhuizen, geven mee te komen, om het geleerde te bevestigen door studie en toepassing en om te wennen aan zelfstandigen arbeid. Om overbelasting te voorkomen werden in de lagere klassen huis- werklooze uren ingesteld, terwijl verder werd bepaald, dat voor één dag niet meer dan één repetitie mag worden gegeven. De groote repetities werden zooveel mogelijk door een grooter aan tal kleine vervangen. Ten aanzien van de lichamelijke oefening kan worden ver- Lichamelijke meld, dat in de klassen met 2 en 3 wekelijksche lesuren in dit vak er gemiddeld één aan openlucht-oefeningen werd gewijd. Eens in de 14 dagen kwam hiervoor één uur zwemles in de plaats. De leerlingen, die aan de zwemlessen niet deelnamen, kregen openluchtoefening of zaalgymnastiek. In het afgeloopen schooljaar werden geen lessen buiten den Lessen buiten gewonen rooster gegeven. den gewonen rooster. De leeslust der leerlingen schijnt geringer dan vroeger. Daar- Leer- en hulp- bij speelt een groote rol de moeite, die vele leerlingen hebben middelen, om het onderwijs te volgen. Bezoek aan den Schoolbioscoop bleef achterwege wegens de daarmede gepaard gaande desorganisatie van het onderwijs. Om dezelfde reden werden geen bezoeken gebracht aan het Museum voor het Onderwijs. In de school werd een tentoonstelling van Indische Versieringskunst gehouden. Overigens deed zich niets vermeldingswaardigs voor. Ten aanzien van het gebruik van boeken uit het Boekenfonds kan worden opgemerkt, dat de bepaling, dat de boeken niet het eigendom van den leerling worden, de aanvragen beperkt. Omtrent de wijze, waarop het niet-onderwijzend personeel Niet-onderwü- zijn taak vervult, zijn geen bijzondere opmerkingen te maken, zend personeeL De tijdelijke concierge, tevens belast met de administratie, G. van der Bijl, werd met ingang van 1 Februari 1927 vast aangesteld. Ter versterking van den band tusschen school en gezin wer- Samenwerking den enkele ouderavonden gehouden. Op één dier avonden werd met het gezin. het onderwijs in de Nederlandsche taal besproken. De overige bijeenkomsten werden gehouden ter kennismaking of met het oog op de richtingskeuze der leerlingen. De leeraren hebben verder hun vaste spreekuren aan de school. Van de aan het einde van het schooljaar gehouden boeken beurs werd een druk gebruik gemaakt. VERSLAG VOOBTGEZET ONDERWIJS. III&. LYCEA (BIJZONDERE).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1927 | | pagina 848