Ül 33 21 en eindexamens en overgang der leerlingen. Aan een enkele school bestaat de regeling van de z.g. klasse- vertegenwoordiging. Deze instelling wordt geacht zeer bevor derlijk te zijn voor een goede organisatie van allerlei interne aangelegenheden, de school betreffende. Het oordeel hierover luidt eveneens gunstig. Aan de Hoogere Burgerschool aan de Laan (thans de Mient) Onderwjjs- werd, met voorloopig gunstig gevolg, in twee eerste en twee vraagstukken, tweede klassen het onderwijs gedaltoniseerd en wel: methoden enz. in de eerste klasse voor Wiskunde, Plant- en Dierkunde, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Fransch en Duitsch en in de tweede klasse voor Wiskunde, Plant- en Dierkunde, Aardrijkskunde en Fransch. Aan een school (Nieuwe Duinweg) werd bij verscheidene vakken het onderwijs in nieuweren zin gegeven, zonder dat van bepaalde onderwijsstelsels gesproken kan worden. De zelfwerk zaamheid der leerlingen trad nu en dan meer op den voorgrond. Aan een der scholen werd bij het taalonderwijs gebruik gemaakt van een Linguafoon. Vooral voor het onderwijs in het Engelsch en Fransch doch ook voor dat van het Nederlandsch werd geprofiteerd van deze methode, die den leerlingen een uitspraak en een dictie laat hooren, welke geheel onberispelijk is. In het algemeen wordt bij het onderwijs als een groot be zwaar gevoeld de gebrekkige of totaal ontbrekende aansluiting van het onderwijs op sommige lagere scholen aan dat van de le klasse der Hoogere Burgerscholen en die van het onderwijs aan verschillende Hoogere Burgerscholen onderling, vooral met de Indische. Deze laatste moeilijkheid openbaart zich uit den aard der zaak vooral in de hoogere leerjaren. Wat de Indische scholen betreft, laat de aansluiting vooral in de talen zeer veel te wenschen over. De eindexamens beantwoordden dit jaar vrijwel geheel aan Toelatings- de verwachtingen, door de schoolrapporten gewekt. Overigens zijn hieromtrent geen bijzonderheden te vermelden. Voor verdere gegevens, dit hoofdstuk betreffende, wordt ver wezen naar het in het verslag van het Middelbaar Onderwijs over 1926 opgenomen verslag der examencommissie en naar het Statistisch Gedeelte. Over het geheel genomen gaf het huiswerk weinig aanleiding Huiswerk, tot bezwaren. Aan de meeste scholen hebben de leerlingen op dracht, om de werkzaamheden zoo gelijk mogelijk over de week te verdeelen. Hierop wordt door directeuren en leeraren toege zien. Ook werden huiswerklooze lessen ingevoerd. Omtrent het onderwijs in de lichamelijke oefening zijn geen Lichamelijke bijzonderheden te vermelden- oefening. VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1927 | | pagina 852