Ül
33
21
en
eindexamens en
overgang der
leerlingen.
Aan een enkele school bestaat de regeling van de z.g. klasse-
vertegenwoordiging. Deze instelling wordt geacht zeer bevor
derlijk te zijn voor een goede organisatie van allerlei interne
aangelegenheden, de school betreffende. Het oordeel hierover
luidt eveneens gunstig.
Aan de Hoogere Burgerschool aan de Laan (thans de Mient) Onderwjjs-
werd, met voorloopig gunstig gevolg, in twee eerste en twee vraagstukken,
tweede klassen het onderwijs gedaltoniseerd en wel: methoden enz.
in de eerste klasse voor Wiskunde, Plant- en Dierkunde,
Aardrijkskunde, Geschiedenis, Fransch en Duitsch en
in de tweede klasse voor Wiskunde, Plant- en Dierkunde,
Aardrijkskunde en Fransch.
Aan een school (Nieuwe Duinweg) werd bij verscheidene
vakken het onderwijs in nieuweren zin gegeven, zonder dat van
bepaalde onderwijsstelsels gesproken kan worden. De zelfwerk
zaamheid der leerlingen trad nu en dan meer op den voorgrond.
Aan een der scholen werd bij het taalonderwijs gebruik
gemaakt van een Linguafoon. Vooral voor het onderwijs in het
Engelsch en Fransch doch ook voor dat van het Nederlandsch
werd geprofiteerd van deze methode, die den leerlingen een
uitspraak en een dictie laat hooren, welke geheel onberispelijk is.
In het algemeen wordt bij het onderwijs als een groot be
zwaar gevoeld de gebrekkige of totaal ontbrekende aansluiting
van het onderwijs op sommige lagere scholen aan dat van de
le klasse der Hoogere Burgerscholen en die van het onderwijs
aan verschillende Hoogere Burgerscholen onderling, vooral met
de Indische. Deze laatste moeilijkheid openbaart zich uit den
aard der zaak vooral in de hoogere leerjaren. Wat de Indische
scholen betreft, laat de aansluiting vooral in de talen zeer veel
te wenschen over.
De eindexamens beantwoordden dit jaar vrijwel geheel aan Toelatings-
de verwachtingen, door de schoolrapporten gewekt.
Overigens zijn hieromtrent geen bijzonderheden te vermelden.
Voor verdere gegevens, dit hoofdstuk betreffende, wordt ver
wezen naar het in het verslag van het Middelbaar Onderwijs
over 1926 opgenomen verslag der examencommissie en naar het
Statistisch Gedeelte.
Over het geheel genomen gaf het huiswerk weinig aanleiding Huiswerk,
tot bezwaren. Aan de meeste scholen hebben de leerlingen op
dracht, om de werkzaamheden zoo gelijk mogelijk over de week
te verdeelen. Hierop wordt door directeuren en leeraren toege
zien. Ook werden huiswerklooze lessen ingevoerd.
Omtrent het onderwijs in de lichamelijke oefening zijn geen Lichamelijke
bijzonderheden te vermelden- oefening.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.