33
23
bleef nog gevestigd in het in 1918 geplaatste „semi-permanente”
gebouw.
Het gebouw der school aan het Beyenburg is rustig gelegen.
Het afvloeien der bevolking uit de binnenstad heeft toenemende
bezwaren ten gevolge voor wat betreft de ligging ten opzichte
van de woning der leerlingen. In verband met de toepassing
van het Daltonstelsel bij het onderwijs zullen op den duur, als
de school niet verplaatst wordt, enkele voorzieningen noodig
zijn.
Omtrent de wijze, waarop de leerkrachten hun taak ver- Leerkrachten,
vullen, zijn geen bijzondere opmerkingen te maken.
Ook het verzuim onder de leerkrachten gaf geen reden tot
opmerkingen.
Eervol ontslag werd verleend aan de H.B.S. a./h. Bleyen-
burg aan Mejuffrouw J. C. Bruining wegens het bereiken van
den pensioengerechtigden leeftijd, met ingang van 1 September
1926 en aan Mevrouw E. M. de Vriendtvan der Made met
ingang van 1 Januari 1927 op eigen verzoek.
Overigens hadden verschillende wijzigingen plaats in de
opgedragen lessen van leerkrachten, die tevens aan andere
Hoogere Burgerscholen werkzaam zijn.
In het afgeloopen schooljaar werd aan een drietal jonge
aanstaande leerkrachten de gelegenheid gegeven enkele lessen
bij te wonen.
Niet alle leerkrachten kunnen werken volgens de Dalton-
methode. Daardoor moet de rooster steeds zoo worden inge
richt, dat sommige klassikale lessen in de vrije lessen vallen.
Dit brengt echter zoowel voor leeraressen als voor leerlingen
veel moeilijkheden mee. Het zou daarom zeer gewenscht zijn,
indien alle leerkrachten de nieuwe methode met overtuiging
konden toepassen. Alleen dan zijn zij in staat alle moeilijk
heden, welke het nieuwe met zich brengt, te overwinnen.
Omtrent gedrag, vlijt en vorderingen van de leerlingen zijn Leerlingen,
geen bijzonderheden te vermelden.
Verschillende vereenigingen ter beoefening van tooneel,
muziek, sport enz. zijn door de leerlingen opgericht. Het alge
meen oordeel is, dat dergelijke vereenigingen zeer nuttig zijn,
mits zij niet te veel tijd in beslag nemen. Ook dragen zij bij tot
een meer vriendschappelijke verhouding tusschen leerkrachten
en leerlingen.
Aan beide scholen bestaat ook de regeling van de z.g. klasse-
vertegenwoordiging, welke als een zeer nuttige instelling wordt
beschouwd.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.