42
8
B
Bruiklecnen.
Aanwinsten.
Geschenken.
SA
i
Bh
Ook dit jaar werd de verzameling aanzienlijk uitgebreid.
De „Vereeniging voor Moderne Kunst” schonk een vroeg werk
van Kever, voorstellende den schilder Metzelaar, in zijn atelier
aan het werk. Dit 1879 gedateerde schilderij is ontstaan toen
Kever aan de Academie te Antwerpen schilderde of onmiddellijk
daarna. Het doet on-Hollandsch aan in zijn pittige, frissche
kleurigheid. Aangezien de iets oudere Metzelaar in Parijs woonde
(waar hij 1881 overleed), schijnt het niet uitgesloten, dat Kever
tusschen het verlaten van de Antwerpsehe academie in 1879 en
het zich vestigen in Laren in hetzelfde jaar, eenigen tijd in Parijs
is geweest, waar dit schilderij dan ontstaan zou zijn. Verder
schonk de Vereeniging ter gelegenheid van de eere-ten toonstel
ling van den overleden ouden meester F. P. Termeulen, een van
diens kleiner, intiemer werk, „een oude vrouw aan het spinne
wiel”, waaruit een geheel andere toon klinkt dan uit het groote
werk, dat het museum reeds van dezen schilder beaat.
Ter gelegenheid van de Breitner-tentoonstelling in de Kon.
Kunstzaal Kleykamp naar aanleiding van den aankoop door
dezen kunsthandel van de geheele collectie werken van Breitner
uit het bezit van den heer Hidde-Nyland schonk mevr. Kley
kamp—Haagen Smit aan bet museum een important aquarel
van den grooten meester, „de Oostersche Prins”, waarvoor wij
te meer erkentelijk waren, omdat deze, zoo uiterst belangrijke
zijde van Breitner’s oeuvre, de aquarel, waarin hij effecten ge
zocht en bereikt heeft, die ook na de prachtige waterverfkunst
van de Haagsche School verrassend waren, in ons museum nog
niet vertegenwoordigd was.
Zeer welkom was ons een klein zeestuk van Toorop, dat Dr.
A. Hendriks aan de verzameling schonk, een kleurig schilde
rijtje van 1890. Dr. Bredius schonk, ter gelegenheid van de eere-
tentoonstelling van Philip Zilcken in Pulehri-Studio, twee
kleinere werken van den schilder (Biskra en Gezicht op de
Notre-Dame te Parijs), waardoor deze nu ook in het museum
vertegenwoordigd is; dan werd van Dr. K. J. Pen een dames-
portret van den Belgischen schilder J. J. Eekhout, die langen
tijd directeur was van de Haagsche academie en van eenige
belangstellenden een pastelteekening van Abel Pan, voorstellen
de Kaïn ploegend, verworven. Ten slotte schonk iemand, die
ongenoemd wil blijven, ons het damesportret van de in Den
Haag werkende Zwitsersche schilderes Louise Guyot, dat wij in
het begin van dit jaar van de kunstenares zelf in bruikleen
kregen, terwijl een andere ongenoemde schenker van dezelfde
schilderes een „Visscherskop” aanbood.
Dit jaar werden slechts weinig werken in bruikleen ont-
VERSLAG DIENST VOOR KUNSTEN EN WETENSOHAPUEN.