28 11 Internationalen Sleepdienst werden gevoerd, hadden een nega tief resultaat. Den 31en Juli kwam de sleepboot „Noordw’ijk” van de Exploi- tatie-Maatschappij „IJmuiden” in de haven. Met deze Sleepdienst-Maatsehappij had de reederij een con tract voor het sleepen harer schepen tot 1 December aangegaan, welk contract later tot 14 December werd verlengd, waarna de „Noordwijk” naar IJmuiden vertrok. Tusschen 14 Februari en 31 Juli werd de sleepdienst in de haven, zooveel mogelijk met motorloggers en kleinere Scheve- ningsche motorvaartuigen uitgeoefend, terwijl de zeilloggers, die van Scheveningen naar andere havens of van andere havens naar Scheveningen moesten vertrekken, door een der sleepbooten van de Exploitatie-Maatschappij „IJmuiden” werden overgebracht. Tijdens het verblijf in de haven van de sleepboot „Kijkduin” werd op verzoek van den kapitein éénmaal het sein geheschen: „De sleepboot komt niet uit”. Door den kapitein van de sleep boot „Noordwijk” werd geen enkele maal dit verzoek gedaan. De dienst der seininrichting werd onafgebroken dag en nacht Seininrichting. waargenomen. Als grondslag van het getijsein werd steeds aan genomen de minste diepte, welke in de vaargeul der buitenhaven en tot 300 M. buiten de havenhoofden in zee werd aangetroffen, volgens de laatste door den Rijkswaterstaat verrichte peiling. De grondslag van het getijsein was over de eerste 11 maanden van het verslagjaar zeer gunstig n.l. 26 d.M.N.A.P. Na de stormen van het einde der maand November moest als grond slag 23 d.M. —N.A.P. worden aangenomen. De grootste diepte in de vaargeul werd waargenomen op 26 November en was toe» 57 d.M., dat is 31 d.M. boven X.A.P. of 23 d.M. boven gemiddeld hoogwater, terwijl de minste waterstand werd genoteerd op 21 Maart, toen de diepte slechts 8 d.M. be droeg, dat is 18 d.M. beneden N.A.P. of 10 d.M. beneden gemid deld laagwater. (Staat bijlage E.) Storingen van buitengewonen aard aan het electrisch licht der seinstelling kwamen niet voor. Ten einde aan de schippers een goede geleiding te geven bij het binnenvaren van de Scheveningsehe haven, werden in de aslijn der buiten- en binnenvoorhaven en in die der binnenhaven sterke geleidelichten geplaatst. Gedurende het verslagjaar werd vijfmaal door vaartuigen Schadevaring. schade toegebracht aan de Gemeentelijke havenwerken. Van de gemaakte schade werd proces-verbaal opgemaakt, welke processen-verbaal werden doorgezonden naar den dienst der Gemeentewerken, die voor de verdere afwikkeling zorg VERSLAG GEM. DIENST VAN HAVEN- EN MARKTWEZEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1928 | | pagina 589