I
Bijlage 31
VERSLAG van den Gemeentelijken Geneeskundigen
Dienst te ’s-Gravenhage over het dienstjaar 1928.
Moest in het vorige verslag het verscheiden van den Hygië- Algemeen ge
nist van den Dienst worden vernield, zoo viel dit jaar wederom deelte.
het verlies van een Geneeskundige te betreuren, in den persoon
van Dr. E. P. J. Tasset, die van 1914 af als afdeelingsdokter aan
den Dienst verbonden is geweest. Met hem is een zeer bekwaam
klinicus heengegaan, die geheel opging in zijn werk, die zich in
een groot vertrouwen bij zijn onderscheiden patiënten mocht
verheugen, en wiens hulp gaarne werd aangezocht voor het
houden van konsult. Een woord van dankbare herinnering zij
vooraf aan zijn nagedachtenis gewijd.
Bijzondere voorvallen van algemeen karakter deden zich in
het afgeloopen jaar niet voor; zij het dan ook, dat het roodvonk,
hoewel minderend, nog voortdurend de aandacht spande. Maar
wel bracht de maand Juli ons het belangrijk besluit, waarbij de
samenvoeging van den Schoolartsendienst en den G. D. in be
ginsel aanvaard werd, welke vereeniging met ingang van 1929
definitief haar beslag heeft gekregen.
De tusschenliggende maanden werden voor het treffen van
de noodige voorbereidingen benut, hoofdzakelijk bestaande in
de vaststelling van een gewijzigde Verordening, waarbij de be
naming: Geneeskundige en Gezondheidsdienst werd ingevoerd.
Tevens werd de aanstelling van Dr. Moquette als Leider van het
Geneeskundig Schooltoezicht bevestigd en tot een uitbreiding
van den dienst met twee dokters en twee zusters besloten, be
nevens tot de beschikking over meer lokaliteit, welke maatregel
naar een decentralisatie voor dit onderdeel heenwijst. Alsnog
werden stappen gedaan de specialistische kennis van den Psy-
chiater-schoolarts meer intensief te benutten, waarbij aan Dr.
Swanenburg de Veye een taak mede ten bate van het Bureau
voor Beroepskeuze en de Arbeidsbeurs is toebedacht; terwijl
tevens in beraad is genomen om aan het onder zijn leiding ge
stelde Paedologisch Laboratorium de bestemming van Psycholo
gisch Centrum van Onderzoek te geven. Waar het de bedoeling