39
13
en
eindexamens en
overgang der
leerlingen.
Benoemd werden: M. Mendel, Mej. Dr. M. A. E. Tarrant, Mej.
Dr. J. H. van Leeuwen Boomkamp, Mej. Dr. N. A. Braining en
W. Boer, allen met ingang van 1 September 1927; de tijdelijke
leeraar A. P. Lindeyer werd vervangen door den leeraar E. W.
J. van der Smit.
De tijdelijke aanstelling van den leeraar W. G. J. A. Jaeob
werd niet verlengd. Eervol ontslag werd verleend aan Mevrouw
Dr. L. S. van ZwetSchot.
Verschillende leerkrachten waren tevens aan andere inrich
tingen van onderwijs verbonden.
De wijze, waarop de leerkrachten hun taak vervulden, gaf geen
aanleiding tot opmerkingen, evenmin het verzuim onder hen.
Gedrag en vlijt der leerlingen gaven geen aanleiding tot op- Leerlingen,
merkingen. Evenals vorige jaren werden de vorderingen sterk
gedrukt doordat verschillende leerlingen het onderwijs niet of
slechts met moeite kunnen volgen.
De gezondheidstoestand der leerlingen was over het algemeen
gunstig.
Zooals reeds in het vorige jaarverslag werd medegedeeld, is Onderwijs-
getracht een betere regeling te treffen voor de zittenblijvers in vraagstukken,
de 1ste klasse, door ze samen te voegen en onderwijs te geven, methoden enz.
dat in het bijzonder op hun behoeften berekend is. De in het
vorige cursusjaar aldus gevormde 1ste klasse van zittenblijvers,
werd dit cursusjaar als 2de klasse gecontinueerd. Het resultaat
dezer proefneming was, voor zoover dit 2de jaar betreft, niet in
alle opzichten gunstig. Het zal daarom aanbeveling verdienen,
deze zittenblijvers niet langer dan één jaar samen te voegen.
Voor de gegevens betreffende de toelatingsexamens voor de Toelatings-
1ste klasse wordt verwezen naar het als bijlage opgenomen ver
slag der examencommissie. De toelatingsexamens voor de hoo-
gere klassen gaven geen aanleiding tot bijzondere opmerkingen.
Voor de resultaten van het onderwijs in de verschillende
klassen, den overgang der leerlingen, de eindexamens en het
behalen van diploma’s, wordt verwezen naar het Statistisch
Gedeelte.
Omtrent het huiswerk der leerlingen zijn geen bijzondere op- Huiswerk,
merkingen te maken.
In de regeling van het onderwijs in lichamelijke oefening Lichamelijke
kwam geen verandering. Aan de zwemlessen werd door zeer veel oefening,
leerlingen deelgenomen. Deze lessen werden grootendeels op de
vrije middagen gegeven.
De meisjes der hoogste klassen werden in de gelegenheid ge- Lessen buiten
steld een cursus te volgen in eerste hulp bij ongelukken. den gewonen
rooster.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
L