39
18
Toelatings- en
eindexamens en
overhang der
leerlingen.
Onderwijs
vraagstukken,
methoden enz.
In het vorige verslag werd als een bijzonderheid vermeld, dat
aan een der inrichtingen een blinde leerling was toegelaten. Die
leerling w’erd thans bevorderd naar de 3de klasse. De leeraren
blijven hem bijzondere aandacht schenken; hij is vrijgesteld van
de lessen in handteekenen en lichamelijke oefening.
De aan de meeste inrichtingen bestaande vereenigingen van
leerlingen blijven zich verheugen in de belangstelling van leer
lingen en leeraren.
Aan enkele scholen is een regeling ingevoerd betreffende
de z.g. klassevertegenwoordiging. De klassevertegenwoordigers
helpen mee tot de goede organisatie van allerlei aangelegenheden
betreffende de inwendige schoolorde. Het oordeel hierover blijft
gunstig.
Aan de H.B.S. aan de De Mient werd de proefneming met het
Daltonstelsel met gunstig gevolg voortgezet. Verder bleven de
proeven met een linguafoon aan de H.B.S. aan de Raamstraat
goed bevallen. De gebrekkige aansluiting van het onderwijs der
lagere scholen met dat, in de 1ste klasse der Hoogere Burger
scholen, bleef merkbaar.
Omtrent de resultaten van de toelatingsexamens, in 1927 ge
houden, wordt verwezen naar de verslagen der betrokken
examencommissies, hierachter als bijlagen opgenomen. Voor de
gegevens betreffende de overgangsexamens, de resultaten van
het onderwijs in de verschillende klassen, de eindexamens en het
behalen van getuigschriften, wordt verwezen naar het Statistisch
Gedeelte.
Ten aanzien van de toelatingsexamens in 1928 kan het volgen
de worden opgemerkt.
Onder de oude regeling betreffende de toelatingsexamens tot
de Hoogere Burgerscholen (K.B. van 25 Juni 1920, Stbl. no. 316)
werden de candidaten als regel toegelaten op verklaring van het
hoofd der lagere school. Degenen, die zoodanige verklaring niet
konden verkrijgen, of die van elders kwamen, werden aan een
examen onderworpen.
In deze regeling werd verandering gebracht bij Koninklijk
besluit van 7 Februari 1928, Stbl. no. 18. Daarbij is bepaald o.m.
dat ieder, die tot de eerste klasse eener Hoogere Burgerschool als
leerling wenscht te worden toegelaten, zich moet onderwerpen
aan een onderzoek naar zijn (haar) kennis in de vakken: Neder-
landsehe taal, Rekenen, Aardrijkskunde en Geschiedenis en naar
zijn (haar) vaardigheid in het schrijven.
Verder werd bepaald, dat het examen wordt af genomen door
een commissie, door den directeur eener Hoogere Burgerschool
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.