39
19
te vormen uit de leeraren zijner school en van welke commissie
de directeur als voorzitter optreedt.
Ten einde de nadeelen, welke uit deze regeling zouden voort
vloeien voor eene gemeente als ’s-Gravenhage met een groot
aantal Hoogere Burgerscholen, zooveel mogelijk te beperken,
werd besloten de verschillende Hoogere Burgerscholen alhier te
beschouwen als ééne inrichting en werd een commissie inge
steld, bestaande uit den directeur van een der Hoogere Burger
scholen als voorzitter en verschillende leerkrachten van de onder
scheidene scholen als leden. Verder werden enkele hoofden en
onderwijzers van openbare lagere scholen tot adviseerende leden
benoemd.
Voor de resultaten omtrent de werkzaamheden dezer com
missie wordt verwezen naar het door haar ingezonden verslag.
(Verslag over de werkzaamheden der commissie, welke in 1928
belast was met het instellen van een onderzoek naar de kennis
van hen, voor wie toelating gevraagd wordt tot de eerste klasse
der Hoogere Burgerscholen van de Gemeente ’s-Gravenhage.
Toelatingscommissie. Uitgave J. B. Wolters’ U. M., Gro
ningen.)
In het algemeen gaf het huiswerk geen aanleiding tot klaeh- Huiswerk,
ten. Door het invoeren van huiswerklooze lessen werd bevorderd,
dat verdeeling over de week van de opgedragen hoeveelheden
huiswerk mogelijk was.
Omtrent het onderwijs in de lichamelijke oefening zijn geen Lichamelijke
bijzonderheden te vermelden. De regeling van het onderwijs gaf oefening,
geen aanleiding tot moeilijkheden.
Aan enkele scholen werd buiten den gewonen lesrooster Lessen buiten
onderwijs gegeven in bijbelkennis. Aan een inrichting werd aan den gewonen
de meisjes van de hoogere klassen les in verbandleer gegeven, rooster.
Van de verschillende schoolbibliotheken werd een zeer druk Leer- en hulp-
gebruik gemaakt. Bezoeken aan Schoolbioscoop en Museum voor middelen,
het onderwijs vinden zelden plaats, met het oog op de ernstige
storingen, welke deze bezoeken in den werkrooster teweeg
brengen. Wel werden enkele bezoeken gebracht op de vrije
middagen.
Jeugdconcerten en tooneelvoorstellingen blijven zich in een
groote belangstelling verheugen. Verschillende tentoonstel
lingen werden bezocht, terwijl aan één inrichting een tentoon
stelling van door de leerlingen geteekende portretten werd
georganiseerd, waarvoor groote belangstelling, ook van de zijde
van autoriteiten, bestond. In den loop van den cursus werd een
bezoek gebracht aan de Zuiderzeewerken. Hiervoor bestond zeer
groote belangstelling.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.