39 21 vraagstukken, methoden enz. Overigens gaven de verzuimen geen aanleiding tot moeilijk heden. Met ingang van 1 September 1927 werd tot tijdelijk leerares in schoonschrijven benoemd Mejuffrouw J. C. van Tol, onder wijzeres bij het Openbaar Uitgebreid Lager Onderwijs. Overi gens hadden onder het onderwijzend personeel geen mutaties plaats. Verschillende leerkrachten waren tevens aan andere inrich tingen van openbaar- of bijzonder middelbaar onderwijs ver bonden. Van de gelegenheid voor aanstaande leerkrachten, om enkele lessen bij te wonen, werd dit jaar geen gebruik gemaakt. Het blijft bezwaar geven, dat enkele leerkrachten geen les kunnen geven volgens de Daltonmethode en evenzoo, dat enkele leer krachten, die wel volgens deze methode werken, niet alleen de voorkeur geven aan de klassiekale methode, maar ook geen op lossing weten voor de moeilijkheden, die ze ondervinden. Gedrag, vlijt en vorderingen van de leerlingen geven in het Leerlingen, algemeen geen reden tot ontevredenheid. Omtrent den gezond heidstoestand van de leerlingen zijn geen bijzondere opmer kingen te maken. Het oordeel over de verschillende bestaande vereenigingen van leerlingen blijft gunstig. Aan de leerlingen van de examen- klassen is het verboden, bestuurslid van een der vereenigingen te zijn. De instelling van de z.g. klassevertegenwoordiging wordt als zeer nuttig beschouwd. Nogmaals werd door een der directrices gewezen op de haars Onderwjjs- inziens bestaande wensehelijkheid om aan een der scholen een afdeeling Gymnasium te verbinden. De ouders toch wenschen, naar zij meent, in het algemeen een school met onderbouw, zoo- dat de keuze tusschen de verschillende studie-richtingen niet reeds op de lagere school behoeft te geschieden maar geschieden kan na overleg met de leerkrachten der middelbare school. Ten gevolge van het ontbreken van zoodanige inrichting gingen, volgens haar mededeeling, dit jaar weder een aantal goede leer lingen weg. Voor den nieuwen cursus 19281929 is in de school Bleijen- burg een termijnindeeling gemaakt van de vakken, ten einde zoodoende tegemoet te komen aan de vele bezwaren, die zoowel leerkrachten als leerlingen ondervinden van het groot aantal vakken, dat tegelijk onderwezen wordt. Vooral in de hoogere klassen zijn deze bezwaren groot. De leerstof der meeste vakken is thans voor elk jaar verdeeld in twee termijnen en voor een VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS,

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1928 | | pagina 961