39
21
vraagstukken,
methoden enz.
Overigens gaven de verzuimen geen aanleiding tot moeilijk
heden.
Met ingang van 1 September 1927 werd tot tijdelijk leerares
in schoonschrijven benoemd Mejuffrouw J. C. van Tol, onder
wijzeres bij het Openbaar Uitgebreid Lager Onderwijs. Overi
gens hadden onder het onderwijzend personeel geen mutaties
plaats.
Verschillende leerkrachten waren tevens aan andere inrich
tingen van openbaar- of bijzonder middelbaar onderwijs ver
bonden.
Van de gelegenheid voor aanstaande leerkrachten, om enkele
lessen bij te wonen, werd dit jaar geen gebruik gemaakt. Het
blijft bezwaar geven, dat enkele leerkrachten geen les kunnen
geven volgens de Daltonmethode en evenzoo, dat enkele leer
krachten, die wel volgens deze methode werken, niet alleen de
voorkeur geven aan de klassiekale methode, maar ook geen op
lossing weten voor de moeilijkheden, die ze ondervinden.
Gedrag, vlijt en vorderingen van de leerlingen geven in het Leerlingen,
algemeen geen reden tot ontevredenheid. Omtrent den gezond
heidstoestand van de leerlingen zijn geen bijzondere opmer
kingen te maken.
Het oordeel over de verschillende bestaande vereenigingen
van leerlingen blijft gunstig. Aan de leerlingen van de examen-
klassen is het verboden, bestuurslid van een der vereenigingen
te zijn.
De instelling van de z.g. klassevertegenwoordiging wordt als
zeer nuttig beschouwd.
Nogmaals werd door een der directrices gewezen op de haars Onderwjjs-
inziens bestaande wensehelijkheid om aan een der scholen een
afdeeling Gymnasium te verbinden. De ouders toch wenschen,
naar zij meent, in het algemeen een school met onderbouw, zoo-
dat de keuze tusschen de verschillende studie-richtingen niet
reeds op de lagere school behoeft te geschieden maar geschieden
kan na overleg met de leerkrachten der middelbare school. Ten
gevolge van het ontbreken van zoodanige inrichting gingen,
volgens haar mededeeling, dit jaar weder een aantal goede leer
lingen weg.
Voor den nieuwen cursus 19281929 is in de school Bleijen-
burg een termijnindeeling gemaakt van de vakken, ten einde
zoodoende tegemoet te komen aan de vele bezwaren, die zoowel
leerkrachten als leerlingen ondervinden van het groot aantal
vakken, dat tegelijk onderwezen wordt. Vooral in de hoogere
klassen zijn deze bezwaren groot. De leerstof der meeste vakken
is thans voor elk jaar verdeeld in twee termijnen en voor een
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS,