42
12
Leerkrachten.
Leerlingen.
Lessen buiten
den gewonen
rooster.
Huiswerk.
Leer- en hulp
middelen.
Lichamelijke
oefening.
Onderwijs
vraagstukken,
methoden enz.
Gedurende het schooljaar 1928/1929 hadden de volgende
wijzigingen in het personeel plaats:
Ch ristelijk Gymnasium
Tot tijdelijk leeraar werd benoemd Dr. A. C. van Waveren,
ingaande 1 September 1928.
Roomsch-Katholiek Gymnasium:
Benoemd werden: tot rector, Mr. Dr. A. Borret; tot leeraren,
P. Bos, W. Heijmeijer, Chr. Jansen, Dr. L. de Jonge, P. van
Luijk, G. Lutz, J. van Rijckevorsel, A. Th. Sedee, M. van Steen,
J. Vollaerts, H. Witte en H. de Zwart, allen met ingang van
1 September 1928.
Op dienzelfden datum werd eervol ontslag verleend aan de
leeraren A. Cavadino, Chr. Hoogeweegen en Ph. Schröder.
Op 28 October 1929 overleed plotseling de leeraar Dr. H.
Raken.
De wijze, waarop de leerkrachten hun taak vervulden, geeft
geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. Het verzuim
onder het onderwijzend personeel was gering.
Omtrent vlijt, vorderingen en gedrag der leerlingen valt niets
bijzonders op te merken.
De gezondheidstoestand der leerlingen was goed; het verzuim
was gering.
Voor gegevens betreffende de verschillende examens wordt
Toelatings- en
eindexamens en verwezen naar het Statistisch Gedeelte van dit verslag.
overgang der
leerlingen.
Vereenigingen Aan deze scholen bestaan vereenigingen van leerlingen, ter
van leerlingen, beoefening van stijl- en woordkunst, natuurlijke historie, zang,
muziek en sport.
Aan het Roomsch-Katholiek Gymnasium trad het vraagstuk
naar voren omtrent de wijze, waarop de lagere school tot het
gymnasiaal onderwijs voorbereidt. Aan deze school werd tegen
het einde van het tweede trimester de zesde klasse aan een
tentamen onderworpen.
Het onderwijs in lichamelijke oefening gaf geen aanleiding
tot het maken van bijzondere opmerkingen. Een gedeelte van
den daarvoor bestemden tijd werd besteed aan openlucht-spel.
In het afgeloopen cursusjaar werd gelegenheid geboden om
buiten den gewonen rooster lessen te volgen in godsdienstleer en
sociologie.
Aan het Roomsch-Katholiek Gymnasium wordt getracht om
door de samenstelling van een studie-rooster tot een gelijkmatige
verdeeling van het huiswerk te geraken.
Van de bibliotheek van het R.-K. Gymnasium werd een be
vredigend gebruik gemaakt. De Gemeentelijke Schoolbioscoop
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.