42 14 Leerlingen. Toelatings- en Onderwijs vraagstukken, methoden enz. Leerlingen- vereenigingen. Klasse-vertegen- woordiging. overgang der leerlingen. geen aanleiding tot het maken van bijzondere opmerkingen. Het verzuim onder de leerkrachten was dit jaar grooter dan in vorige jaren, in het bijzonder ten gevolge van de strenge koude in de maanden Februari en Maart, hetgeen een nadeeligen invloed op het onderwijs uitoefende. Voor de le en 2e klassen bestaat de instelling van zooge naamde klassevoogden. De daaraan verbonden voordeelen over treffen de onvermijdelijke nadeelen. Er bestaat geen aanleiding tot het maken van bijzondere opmerkingen omtrent ijver en gedrag der leerlingen. Hunne vorderingen zijn in overeenstemming met den zeer uiteenloopen- den aanleg. Een te groot aantal leerlingen kan het onderwijs niet of slechts met moeite volgen. De gezondheidstoestand der leerlingen was over het algemeen gunstig, behoudens een groot aantal verzuimen gedurende de periode van strenge koude. Voor de gegevens betreffende het toelatingsexamen voor de eindexamens en le klasse wordt verwezen naar bladz. 29 van dit verslag. Voor de uitkomsten van het onderwijs in de verschillende klassen, den overgang der leerlingen, de eindexamens en het behalen van diploma’s wordt verwezen naar het Statistisch Gedeelte van dit verslag. De regeling der eindexamens bracht ook dit jaar voor den geregelden gang van het onderwijs groote bezwaren mede. Opgemerkt wordt, dat de eischen voor het einddiploma aan de eene en aan de andere school in die mate van elkaar afwijken, dat een einddiploma een zeer verschillende ■waarde heeft, al naar de school, die het heeft verleend. Aan deze school bestaan eenige leerlingenvereenigingen. Deze kunnen worden geacht bevorderlijk te zijn voor den goeden geest op de school, voor de ontwikkeling van gemeenschapszin en ter voorbereiding voor het sociale leven, mits zij onder leiding van leeraren staan en onder zekere waarborgen, dat het vereenigings- leven niet te veel tijd en belangstelling in beslag neemt. Van de aan deze school ingestelde klasse-vertegenwoordiging gaat een gunstige invloed uit. Zij versterkt het saamhoorigheids- en het verantwoordelijkheidsgevoel, zoowel van de vertegen woordiging ten opzichte van de klasse als omgekeerd. Met de samenvoeging van de zittenblijvers in eene afzonder lijke klasse werd voortgegaan; de uitkomsten hiervan waren gunstig, vooral ten opzichte van de overige klassen, waarin de zittenblijvers gewoonlijk geen gunstigen invloed uitoefenen. Met een uitbreiding van de zelfwerkzaamheid der leerlingen bij sommige lessen werd doorgegaan; bij die leeraren, die met VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1929 | | pagina 1004