42
14
Leerlingen.
Toelatings- en
Onderwijs
vraagstukken,
methoden enz.
Leerlingen-
vereenigingen.
Klasse-vertegen-
woordiging.
overgang der
leerlingen.
geen aanleiding tot het maken van bijzondere opmerkingen.
Het verzuim onder de leerkrachten was dit jaar grooter dan
in vorige jaren, in het bijzonder ten gevolge van de strenge
koude in de maanden Februari en Maart, hetgeen een nadeeligen
invloed op het onderwijs uitoefende.
Voor de le en 2e klassen bestaat de instelling van zooge
naamde klassevoogden. De daaraan verbonden voordeelen over
treffen de onvermijdelijke nadeelen.
Er bestaat geen aanleiding tot het maken van bijzondere
opmerkingen omtrent ijver en gedrag der leerlingen. Hunne
vorderingen zijn in overeenstemming met den zeer uiteenloopen-
den aanleg. Een te groot aantal leerlingen kan het onderwijs
niet of slechts met moeite volgen.
De gezondheidstoestand der leerlingen was over het algemeen
gunstig, behoudens een groot aantal verzuimen gedurende de
periode van strenge koude.
Voor de gegevens betreffende het toelatingsexamen voor de
eindexamens en le klasse wordt verwezen naar bladz. 29 van dit verslag.
Voor de uitkomsten van het onderwijs in de verschillende
klassen, den overgang der leerlingen, de eindexamens en het
behalen van diploma’s wordt verwezen naar het Statistisch
Gedeelte van dit verslag.
De regeling der eindexamens bracht ook dit jaar voor den
geregelden gang van het onderwijs groote bezwaren mede.
Opgemerkt wordt, dat de eischen voor het einddiploma aan
de eene en aan de andere school in die mate van elkaar afwijken,
dat een einddiploma een zeer verschillende ■waarde heeft, al naar
de school, die het heeft verleend.
Aan deze school bestaan eenige leerlingenvereenigingen. Deze
kunnen worden geacht bevorderlijk te zijn voor den goeden geest
op de school, voor de ontwikkeling van gemeenschapszin en ter
voorbereiding voor het sociale leven, mits zij onder leiding van
leeraren staan en onder zekere waarborgen, dat het vereenigings-
leven niet te veel tijd en belangstelling in beslag neemt.
Van de aan deze school ingestelde klasse-vertegenwoordiging
gaat een gunstige invloed uit. Zij versterkt het saamhoorigheids-
en het verantwoordelijkheidsgevoel, zoowel van de vertegen
woordiging ten opzichte van de klasse als omgekeerd.
Met de samenvoeging van de zittenblijvers in eene afzonder
lijke klasse werd voortgegaan; de uitkomsten hiervan waren
gunstig, vooral ten opzichte van de overige klassen, waarin de
zittenblijvers gewoonlijk geen gunstigen invloed uitoefenen.
Met een uitbreiding van de zelfwerkzaamheid der leerlingen
bij sommige lessen werd doorgegaan; bij die leeraren, die met
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.