42
16
Gebouwen.
Leerkrachten.
Leerlingen.
Onderwijs
vraagstukken,
methoden enz.
Zoowel voor het gebouw van het Nederlandseh Lyceum aan
de Willemstraat 40—40 a, als voor dat van het Roomseh-Katho-
liek Lyceum voor Meisjes aan de Amaliastraat 1113, doen zich
de bezwaren, voortspruitende uit de ondoelmatige en onvoldoen
de inrichting en de ongunstige ligging ten opzichte van het
straatrumoer, met onverminderde kracht gelden. Het gebouw
aan de Willemstraat eischt dringend uitbreiding.
De ligging dezer scholen met betrekking tot de woonplaatsen
der leerlingen is gunstig.
De wijze, waarop het onderwijzend personeel zijn taak ver
vulde, geeft geen aanleiding tot het maken van bijzondere op
merkingen.
Benoemd werden aan het Lyceum aan de Willemstraat tot
leeraar(es): J. J. Busch, A. C. W. Roodvoets, Mej. C. J. Blom,
allen m. i. v. 1 September 1928 en Mej. E. Hijmans van Veenen-
daal, m. i. v. 20 Januari 1929.
Aan het Lyceum voor Meisjes werden benoemd: Drs. J. P.
Chr. de Boer tot rector, en tot leeraar(es) Dr. F. P. G. A. J. van
Agt en Mej. A. van der Wiele, allen m. i. v. 1 September 1929.
Aan laatstgenoemde school werd ontslag verleend als leera-
res aan Mej. T. Haye en Mej. A. Pinke en aan Dr. F. P. G. A.
J. van Agt, als directeur der afdeeling H.B.S. en waarnemend
rector van het gymnasium, allen m. i. v. 1 September 1929.
Op 28 October 1928 overleed de leeraar Dr. H. Raken.
Gedurende het afgeloopen cursusjaar waren verscheidene
leerkrachten aan andere inrichtingen van onderwijs •werkzaam.
Het verzuim onder het onderwijzend personeel was gering.
Gedrag, vlijt en vorderingen der leerlingen geven geen aan
leiding tot het maken van bijzondere opmerkingen.
De gezondheidstoestand der leerlingen was goed; het verzuim
was gering, behoudens gedurende het tijdperk van strenge
koude.
Aan beide onderwijsinrichtingen bestaan eenige leerlingen-
vereenigingen.
Aan het Lyceum aan de Willemstraat bestaat een regeling
betreffende klasse-vertegenwoordiging. De uitkomsten hiervan
zijn bevredigend en zijn afhankelijk van de persoonlijkheid der
gekozenen.
Aan het Lyceum aan de Willemstraat bleef de aandacht ge
vestigd op het vraagstuk van de vereeniging van klassikaal en
individueel onderwijs. Proefnemingen in dezen zin leverden
slechts gedeeltelijk bevredigende uitkomsten op. Bij niet te
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.
Illb. LYCEA (BIJZONDERE).