42
19
middelen.
N.B. De gegevens betreffende de afdeeling H.B.S. van het
Lyceum aan het Stokroosplein zijn verwerkt in het verslag van
bedoeld Lyceum.
klassevertegenwoordiging beantwoordt ten volle aan de ver
wachtingen.
Gedurende het afgeloopen cursusjaar deden zich geen nieuwe Onderwfls-
paedagogische of didactische vraagstukken voor. vraagstukken,
methoden enz.
Het onderwijs in de lichamelijke oefening gaf geen aanleiding Lichamelijke
tot het maken van bijzondere opmerkingen. oefening.
Aan de scholen 3e Van-den-Boschstraat, Waldeck-Pyrmont- Lessen buiten
kade en De Mient werd de gelegenheid opengesteld buiten den den gewonen
gewonen rooster godsdienstonderwijs te ontvangen. rooster.
Door doelmatige werkverdeeling, huiswerklooze lessen en Huiswerk,
gelijkmatige verdeeling van proefwerk en repetition wordt bij
voortduring getracht de moeilijkheden, welke het huiswerk-
vraagstuk biedt, tot geringeren omvang terug te brengen.
Van de aan deze scholen verbonden bibliotheken werd een Leer- en hulp-
zeer bevredigend gebruik gemaakt.
De Gemeentelijke Schoolbioscoop en het Museum voor het
Onderwijs werden enkele malen bezocht, bij voorkeur op vrije
middagen.
Zoowel voor de jeugdconcerten als voor de school-toooneel-
voorstellingen blijft groote belangstelling bestaan.
Er werden eenige schoolreisjes ondernomen en aan verschil
lende tentoonstellingen werd een bezoek gebracht.
Aan de school De Mient werd een tentoonstelling van schil
derijen van D. van Asperen gehouden; aan die aan den Nieuwe
Duinweg een historisch geordende tentoonstelling van kunst- en
reclameplaten.
Wederom maakte een aantal leerlingen gebruik van de
diensten van het Gemeentelijk Boekenfonds; de vlotte werkwijze
van deze instelling werd van verschillende zijden geprezen.
De wijze, waarop het niet-onderwijzend personeel zijn taak Niet-onderwü-
vervulde, geeft geen aanleiding tot het maken van bijzondere zend personeel,
opmerkingen; het verzuim was gering.
Het houden van ouderavonden aan verschillende scholen en Samenwerking
de instelling van spreekuren van de leeraren bleken steeds van met het gezin,
groote beteekenis te zijn voor de goede samenwerking tusschen
gezin en school.
Aan eenige scholen werd weder aan het einde van het cursus
jaar een boekenbeurs gehouden, waarvan de uitkomsten bevre
digend waren.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.