42
22
Leerlingen.
Toelatings- en
Huiswerk.
Onderwijs
vraagstukken,
methoden enz.
Lichamelijke
oefening.
Lessen huiten
den gewonen
rooster.
Leer- en hulp
middelen.
Aan het bestaan van leerlingen-vereenigingen wordt groote
leerlingen, vormende waarde toegekend, o.m. tot versterking van den band
tusschen leeraren en leerlingen en tusschen de laatsten onderling.
Een regeling betreffende klassevertegenwoordiging werd tot
nu toe aan deze scholen niet ingevoerd.
In het afgeloopen cursusjaar deden zich geen nieuwe bijzon
dere paedagogische of didactische vraagstukken voor.
Aan de school aan de Oostduinlaan wordt gedurende een volle
week vóór Paschen in de 5e klasse een tentamen afgenomen.
Aan de school aan het Bezuidenhout worden de zwakkere
leerlingen der eerste klasse in een afzonderlijke klasse vereenigd,
welke buiten de schooltijden enkele uren afzonderlijk onderwijs
ontvangt van een toekomstigen leerkracht, zulks onder toezicht
van een ervaren leeraar. Deze regeling komt bovendien het
onderwijs in de hoofdklasse ten goede.
Het onderwdjs in de lichamelijke oefening gaf geen aanleiding
tot het maken van bijzondere opmerkingen.
Aan de leerlingen der scholen aan de Oostduinlaan. het Be
zuidenhout en de Populierstraat wordt buiten den gewonen
rooster godsdienstonderwijs gegeven; aan die van laatstgenoemde
school bovendien in schrijven.
Door doelmatige werkverdeeling wordt er bij voortduring
naar gestreefd om de uit het huiswerkvraagstuk voortspruitende
moeilijkheden te beperken.
Van de bibliotheken werd een nuttig gebruik gemaakt. De
Gemeentelijke Schoolbioscoop werd niet bezocht. Een enkele
Ferguson, beiden m. i. v. 1 September 1928 (tijdelijken dienst)
aan de school aan het Bezuidenhout: Ds. P. J. Molenaar en
K. Bukowsky, onderscheidenlijk m. i. v. 1 September 1928 en
1 Januari 1929.
Ontslag werd verleend: aan de school Oostduinlaan aan
A. Cavadino, P. Schröder en A. de Wilt, allen m. i. v. 1 Septem
ber 1928; aan de school aan het Bezuidenhout aan J. G. Mink-
horst, m. i. v. 1 Januari 1929.
Verschillende leerkrachten waren tevens verbonden aan
andere inrichtingen van onderwijs.
Gedrag, vlijt en vorderingen geven over het algemeen geen
aanleiding tot het maken van bijzondere opmerkingen.
De gezondheidstoestand der leerlingen was goed; het school
verzuim was matig.
Voor de uitkomsten der verschillende examens wordt ver-
eindexamens ei» wezen naar het Statistisch Gedeelte van dit verslag.
overgang der
leerlingen.
Vereenigingen
van
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.