45
5
Moses van Uytenbroeck verworven, een geschenk van den
heer Jos. H. G.
De belangrijkste aanwinst voor de moderne prentkunst was
een der uiterst zeldzame afdrukken van Vincent van Gogh’s
beroemde litho „de aardappeleters”. Van Matthijs Maris werden
18 zeer kleine schetsjes in potlood aangekocht, merkwaardige
compositie-ontwerpen uit zijn vroegen tijd, van een typisch
romantische opvatting. Van C. H. Meiners en P. Meiners werden
resp. 3 en 5 teekeningen verworven. 4 stemmingsrijke zwart-
krijtteekeningen van Jan Terwey geven een goed denkbeeld
van diens, hier weinig voorkomende, kunst.
Verder werd aan Hollandsche teekeningen en grafiek ver
kregen: Allebé (teekening uit 1850, geschenk Mr. H. Zillesen),
Jan A. Bakker (4 houtsneden), J. Bosboom (ets), Mej. Y. J.
Bruning (2 teekeningen, geschenk dames Bruning), N. Eekman
(houtsn.), D. v. Gelder (litho), A. Hahn (1 teek.), R. N. Roland
Holst (1 litho), Th. v. Hoytema (2 litho’s, geschenk D. G. Santee
Landweer), A. Mauve (2 vroege teek., geschenk Mevr. Span-
jaard-Keller), Jan Poortenaar (litho, uitg. VAEVO), B. W. F. v.
Riemsdijk (2 etsen, geschenk), Lod. Sengers (2 litho’s), Jo Spier
(litho), V. Edg. van Uytvanck (2 houtsneden, geschenk), A. Uyt
den Bogaerd (teek., geschenk Mr. H. Zillesen), W. de Zwart
(4 teek., geschenk).
Van buitenlandsche kunst vormen in de eerste plaats eenige
teekeningen van Rodolphe Bresdin, waaronder een groot
studieblad voor zijn beroemde litho „de Barmhartige Samari
taan”, een aankoop van groote beteekenis, gelukkig aangevuld
door de schenking van twee teekeningen van hem van den
heer F. Lugt ontvangen. Dan 5 van de belangrijkste etsen van
James Ensor (Grand Bassin d’Ostende, Vengeance de Hop Frog,
Entrée du Christ 4 Bruxelles, Barques Echouées, Les Patineurs)
Constantine Guys (2 gewasschen penteekeningen, „een jonge
vrouw ten voeten uit”, en ruiters, aangekocht op de Guys-ten-
toonstelling in het Palais des Beaux Arts te Brussel). Verder
drie geïllustreerde werken„Queen Summer” van Walter Crane
en „The Raven” met houtgravures naar Gust. Doré, „Het
kindeke van de Dood” van Guido Gezelle met houtsneden van
Joris Minne, de eerste uitgave van het Hooger Instituut voor
Sierkunsten te Brussel.
Verder werden van buitenlandsche kunstenaars aangekocht
Arntz (2 houtsn.), Daumier (1 litho), Janina Kanatska (1 hout
snede), Mouilleron (1 litho), W. Nicholson (Almanak, hout
sneden), Emma Schlangenhausen (6 linoleumsneden).
Zeer aanzienlijk werd de affiche-verzameling uitgebreid, o.a.
VERSLAG DIENST VOOR KUNSTEN EN WETENSCHAPPEN.