39
10
de verschillende
cursussen
cursus
12
11
73
11
24
.131
en de
„Motor-
Evenals het vorige jaar werd aan het leerplan een motor-
cursus voor schippers toegevoegd, ten doel hebbende om de
schippers in korten tijd met de behandeling van den scheeps
motor op de hoogte te brengen, zoodat zij, zoolang er niet
genoeg bekwame motordrijvers zijn, den motordrijver zoo noodig
gedurende eenigen tijd kunnen vervangen.
In de maand April werd, onder toezicht van een commissie,
bestaande uit vijf gedelegeerden, het examen voor motordrijver
afgenomen. Het aantal candidaten bedroeg elf. Tien van hen
slaagden, terwijl één candidaat werd afgewezen.
De aantallen leerlingen van
bedroegen op 1 Januari 1929:
Engelsche taal
in breien en boeten
behandeling scheepsmotoren
tot opleiding Visscherijschool
Zeevaartschool
Totaal
„Opleiding tot machinedrijver”
De cursus
schipperscursus” zijn gedurende den cursus 19281929 wegens
het te gering aantal leerlingen gestaakt.
Op 1 Januari 1929 waren aan de school werkzaam1 directeur,
6 leeraren in vasten en 10 leeraren in tijdelijken dienst. In
den loop van den cursus 19281929 werden nog 5 leeraren in
tijdelijken dienst benoemd, zulks in verband met de uitbreiding
van enkele cursussen.
Op 1 December 1929, aanvang van den cursus 19291930,
werd aangevangen met enkele cursussen in de behandeling
van de scheepsmotoren.
Op dien datum kwamen de directeur, 1 vaste en 7 tijdelijke
leerkrachten in dienst. De overige cursussen vingen aan op
1 Januari. Aan één leeraar in vasten dienst werd op diens
verzoek ingaande 1 Januari eervol ontslag verleend, terwijl de
overige vaste leerkrachten op dien datum weder werkzaam waren.
BUITENGEWOON LAGER ONDERWIJS.
Scholen voor Het aantal scholen voor zwakzinnigen bedroeg evenals het
zwakzinnigen, vorige jaar zeven.
Gedurende 1929 had het onderzoek van de kinderen, die
voor plaatsing op een school voor buitengewoon lager onderwijs
waren opgegeven, op dezelfde wijze plaats als in 1928.
Een overzicht van de uitkomsten van dit onderzoek volgt
hierna.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
n
n
n
n