Bijlage 40
VERSLAG van de Plaatselijke Commissie van Toezicht
op het Lager Onderwijs over 1929.
behandelde
onderwerpen.
De Plaatselijke Commissie van Toezicht op het Lager Onder
wijs te ’s-Gravenhage heeft de eer hierbij haar verslag uit te
brengen over het jaar 1929.
De Commissie vergaderde in het jaar 1929 twee maal.
Als de voornaamste onderwerpen, welke in die vergaderingen Voornaamste
werden behandeld, kunnen worden genoemd:
1. het buitengewoon lager onderwijs, over welk onderwerp
de Rijks-Inspecteur van dat onderwijs, Dr. A. van Voort-
huysen, een voordracht hield in de vergadering van
7 Mei 1929;
2. beantwoording van de door Burgemeester en Wethouders
voorgelegde vraag, of een redelijke bezuiniging kan wor
den verkregen door in den vervolge bij den bouw van
openbare lagere scholen het bouwen van een afzonderlijk
teekenlokaal achterwege te laten.
De Commissie heeft deze vraag, met het oog op de gnoote
waarde, welke zij aan het teekenonderwijs in speciaal daarvoor
ingerichte lokalen meent te moeten toekennen, ontkennend be
antwoord.
Voor zoover zij daartoe gelegenheid hadden, hebben de tot Schoolbezoek,
schoolbezoek bevoegde leden een aantal scholen bezocht.
Uit de omtrent dat schoolbezoek uitgebrachte rapporten blijkt,
dat in het algemeen een gunstige indruk is verkregen van den
toestand van het Lager Onderwijs in deze gemeente.
Met betrekking tot één der openbare lager onderwijs-kop-
scholen is echter de opmerking gemaakt, dat een belangrijk
aantal aldaar toegelaten leerlingen, afkomstig van het openbaar
gewoon lager onderwijs en in het bezit van een bewijs, dat zij
de zesde klasse met vrucht hebben doorloopen, bleek het onder
wijs aan de kopschool niet, althans moeilijk, te kunnen volgen.
De vraag werd gesteld, of hier de noodige aansluiting der
beide leerplannen wordt gemist dan wel, of van de zijde van
het gewoon lager onderwijs te lichtvaardig wordt overgegaan
tot afgifte van het bewijs, dat de leerlingen de zesde klasse met
vrucht hebben doorloopen.
Ofschoon de Commissie met ingenomenheid heeft kennis ge
nomen van de verbouwing van enkele scholen, waardoor bereikt
is, dat de aan de straat gelegen lokalen naar de achterzijde van
L