I
42
12
Leerlingen.
Onderwijs
vraagstukken,
methoden enz.
Lichamelijke
oefening.
Lessen buiten
den gewonen
rooster.
Huiswerk.
Leer- en hulp
middelen.
Aan de moeilijkheden van het huiswerkvraagstuk werd door
huiswerkvrije lessen en gelijkmatig verdeeld proefwerk zooveel
mogelijk tegemoet gekomen.
Van de bibliotheek werd een bevredigend gebruik gemaakt.
De Schoolbioscoop en het Museum voor Onderwijs werden niet
bezocht. De jeugdconcerten en de tooneelvoorstellingen werden
geregeld bijgewoond. Een enkele maal werd een excursie ge
maakt en een tentoonstelling bezocht.
Een gering aantal leerlingen ontving boeken door bemidde
ling van het Boekenfonds.
Het niet-onderwijzend personeel vervulde zijn taak naar be-
I
A
Aan het 2e Gymnasium werd J. C. Opstelten m.i.v. 1 Sep
tember 1929 tot vast leeraar benoemd.
Verschillende leerkrachten waren tevens aan andere openbare
of bijzondere inrichtingen van onderwijs verbonden.
De wijze, waarop de leerkrachten hun taak vervulden, geeft
geen aanleiding tot het maken van opmerkingen. Het verzuim
onder het onderwijzend personeel was gering.
De vlijt der leerlingen wordt voldoende geacht. Behoudens
enkele uitzonderingen geeft het gedrag der leerlingen geen aan
leiding tot het maken van bijzondere opmerkingen.
De gezondheidstoestand der leerlingen is over het alge
meen goed.
Voor de gegevens betreffende de verschillende examens wordt
verwezen naar het Statistisch Gedeelte van dit verslag.
De werking der leerlingen vereen igingen is gunstig. Er dient
I voor gewaakt te worden, dat ontspanning en
vermaak geen hoofdzaak worden.
Bijzondere paedagogische of didactische vraagstukken hebben
zich in het afgeloopen cursusjaar niet voorgedaan.
Het onderwijs in de lichamelijke oefening had geregeld plaats.
Voor zooveel mogelijk werd buiten les gegeven.
In het afgeloopen cursusjaar werd buiten den gewonen rooster
gelegenheid gegeven tot het ontvangen van godsdienstonderwijs.
Niet-onderwfl- Het niet-onderwijzend personeel vervulde zijn taak naar be-
zend personeel, hooren. Het verzuim onder dit personeel was zeer gering.
Samenwerking Aan elk der beide scholen werd één ouderavond gehouden, die
met het gezin. druk bezocht was.
Van de spreekuren der rectoren, evenals van de voor de lee
raren van het 2e Gymnasium ingestelde vaste spreekuren, werd
regelmatig gebruik gemaakt.
De boekenbeurs werd druk bezocht.
Toelatings
examen, eind
examen en
overgang der
leerlingen.
Vereenigingen
van leerlingen. na^uur]jjk altijd
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.