42 15 vraagstukken, methoden enz. den gewonen rooster. zooveel mogelijk aan het initiatief der leerlingen over te laten en het vereenigingsleven niet te veel tijd en belangstelling in beslag neemt. De invloed van de klasse-vertegenwoordiging is beslist gun- Klasse-vertegen- stig; er hangt veel af van de medewerking van directeur en woordiging. leeraren. Bij wijze van proef werd een andere dagverdeeling ingevoerd, Onderwjjs- waardoor het aantal dagen met 7 lesuren tot het uiterste mini mum werd beperkt. Voor de le en 2e klasse kon daardoor het onderwijs steeds om 3,20 uur eindigen, echter alleen ten koste van een vrijen middag. De ervaringen waren over het geheel van gunstigen aard, zoodat aan het einde van het cursusjaar besloten werd de proef te bestendigen. Voor zooveel mogelijk wordt het beginsel der zelfwerkzaam heid in toenemende mate toegepast. In de regeling van het onderwijs in lichamelijke oefening, Lichamelijke alsmede van de zwemlessen, kwam in het ai'geloopen jaar geen oefening, verandering. Ook dit jaar werden in de eerste en derde klassen lessen in Lessen buiten Bijbelsche geschiedenis gegeven door twee leeraren en een pre dikant. De aanmelding was weer grooter dan het aantal plaatsen. Door doelmatige werkverdeeling, huiswerklooze lessen en Huiswerk, gelijkmatige verdeeling van repetities werd getracht de moei lijkheden, die het huiswerk vraagstuk biedt tot geringeren om vang terug te brengen. Het huiswerk werd over ’t algemeen behoorlijk verricht. De bibliotheek werd wederom aangevuld. Omtrent de lees- Leer- en hulp- lust valt op te merken, dat een afneming van de vraag, vooral middelen, naar „degelijke” werken, waar te nemen is. Het aanschouwings- materiaal onderging normale uitbreiding. Bezoeken aan den Schoolbioscoop en het Museum voor Onderwijs werden niet ge bracht wegens organisatorische bezwaren. Jeugdconcerten en tooneel voorstellingen werden met belangstelling bij gewoond. Schoolreisjes werden slechts in beperkte mate ondernomen. Een bezwaar van het Boekenfonds is, dat de leerlingen de boeken niet mogen behouden. De wijze, waarop het niet-onderwijzend personeel zijn taak Niet-onderwfj- vervulde, geeft geen aanleiding tot het maken van bijzondere zend personeel, opmerkingen. Het personeel werd met een jonge hulpkracht voor concierge en amanuensis uitgebreid. Het verzuim was gering. Evenals vorige jaren vonden eenige ouderavonden plaats. Samenwerking Alle leeraren hebben hun vaste spreekuur. met het gezin. VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1930 | | pagina 1043