42
15
vraagstukken,
methoden enz.
den gewonen
rooster.
zooveel mogelijk aan het initiatief der leerlingen over te laten
en het vereenigingsleven niet te veel tijd en belangstelling in
beslag neemt.
De invloed van de klasse-vertegenwoordiging is beslist gun- Klasse-vertegen-
stig; er hangt veel af van de medewerking van directeur en woordiging.
leeraren.
Bij wijze van proef werd een andere dagverdeeling ingevoerd, Onderwjjs-
waardoor het aantal dagen met 7 lesuren tot het uiterste mini
mum werd beperkt. Voor de le en 2e klasse kon daardoor het
onderwijs steeds om 3,20 uur eindigen, echter alleen ten koste
van een vrijen middag.
De ervaringen waren over het geheel van gunstigen aard,
zoodat aan het einde van het cursusjaar besloten werd de
proef te bestendigen.
Voor zooveel mogelijk wordt het beginsel der zelfwerkzaam
heid in toenemende mate toegepast.
In de regeling van het onderwijs in lichamelijke oefening, Lichamelijke
alsmede van de zwemlessen, kwam in het ai'geloopen jaar geen oefening,
verandering.
Ook dit jaar werden in de eerste en derde klassen lessen in Lessen buiten
Bijbelsche geschiedenis gegeven door twee leeraren en een pre
dikant. De aanmelding was weer grooter dan het aantal
plaatsen.
Door doelmatige werkverdeeling, huiswerklooze lessen en Huiswerk,
gelijkmatige verdeeling van repetities werd getracht de moei
lijkheden, die het huiswerk vraagstuk biedt tot geringeren om
vang terug te brengen. Het huiswerk werd over ’t algemeen
behoorlijk verricht.
De bibliotheek werd wederom aangevuld. Omtrent de lees- Leer- en hulp-
lust valt op te merken, dat een afneming van de vraag, vooral middelen,
naar „degelijke” werken, waar te nemen is. Het aanschouwings-
materiaal onderging normale uitbreiding. Bezoeken aan den
Schoolbioscoop en het Museum voor Onderwijs werden niet ge
bracht wegens organisatorische bezwaren. Jeugdconcerten en
tooneel voorstellingen werden met belangstelling bij gewoond.
Schoolreisjes werden slechts in beperkte mate ondernomen.
Een bezwaar van het Boekenfonds is, dat de leerlingen de
boeken niet mogen behouden.
De wijze, waarop het niet-onderwijzend personeel zijn taak Niet-onderwfj-
vervulde, geeft geen aanleiding tot het maken van bijzondere zend personeel,
opmerkingen.
Het personeel werd met een jonge hulpkracht voor concierge
en amanuensis uitgebreid. Het verzuim was gering.
Evenals vorige jaren vonden eenige ouderavonden plaats. Samenwerking
Alle leeraren hebben hun vaste spreekuur. met het gezin.
VERSLAG VOORTGEZET ONDERWIJS.